Ať žije nuda!
Nebývá normální, aby časopis pro intelektuály vyzýval politiky k tomu, aby byli ve volební kampani útočnější. V Německu se to stalo. Týdeník Die Zeit na svém webu vydal komentář s podtitulkem „Naše předvolební kampaň potřebuje více polarizace“.
Text vyprovokovali předsedové dvou největších politických stran – křesťanská demokratka Angela Merkelová a sociální demokrat Frank Walter Steinmaier, kteří v zářijových volbách budou soupeřit o kancléřský post. Německo zažívá podle ekonomických statistik nejhorší hospodářskou krizi po skončení druhé světové války, volební kampaň je však zatím nejklidnější a nejvíce smířlivá v historii.


Je to způsobeno i tím, že spolu obě velké strany v minulých čtyřech letech vcelku úspěšně vládly ve velké koalici a vlastně na sebe i proto vzájemně příliš útočit nechtějí. Mozky obou stran se po letech spolupráce vzájemně respektují a voliči by zřejmě těžko chápali, kdyby jim politici vychvalovali svou práci ve velké koalici a současně špinili svého partnera. Důležitější pro unylou volební kampaň je však zřejmě charakter Merkelové a Steinmaiera. Ani jeden z nich totiž neumí strhnout davy, nemá telegenické charisma, nejsou, jak němečtí novináři často rádi píší, „alfa jedinci“, jako jejich předchůdci Gerhard Schröder nebo Joschka Fischer.
Kancléřka Merkelová je i po čtyřech letech v nejvyšší státní funkci druhou nejpopulárnější političkou v zemi. Nikoli kvůli silným slovům, velkým slibům nebo rázným rozhodnutím, ale právě kvůli schopnosti vyčkávat, hledat konsensus, nemluvit velkohubě. Její sok Steinmeier, dnes ministr zahraničí, se jí v tomto ohledu podobá – i on je spíš úředníkem či intelektuálem než rétorem, připomíná člověka, který se vlastně neustále podceňuje. Když proto Steinmaier v kampani naznačil, že bude německým Obamou, tak vyvolal spíše výsměch než respekt.
Dříve Angele Merkelové její machističtí soupeři vyčítali nerozhodnost, to samé dnes média vyčítají Steinmeierovi. Oba prostě místo rychlého rozhodnutí nejprve zvažují nuance a hledají kompromisy. Zajímavá a důležitá je přitom právě skutečnost, že navzdory nebo dokonce díky tomuto charakteru, dnes tito dva kvalitní politici stojí včele dvou největších německých politických stran. A dokonce i v žebříčcích popularity politiků.
Pro Německo je nuda těchto dvou nejvlivnějších politiků a letošní volební kampaně skvělou vizitkou. Podobně necharismatičtí politici se totiž mohou vypracovat až na vrchol jen v zemi, která se vyznačuje racionálními a kultivovanými diskusemi. Může se to stát jen v zemi, kde politik uspěje i bez schopnosti překřičet svého soupeře. Vzpomeňme si při té příležitosti na dva soky v české předvolební kampaň a na to, jak se v českém politickém a mediálním moři rychle utopil tichý, skromný a úřednický Vladimír Špidla. Není to jen vizitka úrovně naší politiky, ale kvality celé české veřejné, a tedy i mediální, debaty.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].