Už je ČSSD sexy pro mladé?
Oslovení odborníci se shodují, že ODS podcenila politický marketing a zaměření na mladé voliče.
Před více než rokem Jiří Paroubek oznámil před svým znovuzvolením do čela sociální demokracie smělé plány na modernizaci strany. Vnitrostranické materiály delegátů se na brněnském březnovém sjezdu hemžily výrazy jako „sexy“ a Paroubek otevřeně hovořil o inspiraci u britských labouristů a jeho „přítele“ Tonyho Blaira. Slogan sjezdu zněl Otevřená. Moderní. Sebevědomá.
Blíží se podzimní krajské a senátní volby, v preferencích ČSSD suverénně vede a Paroubek dokonce hovoří o tom, že strana podle výzkumů STEM, které si ČSSD zadala, masivně dohání občanské demokraty i co se týká příznivců do třiceti let.
Jaký je vlastně politický marketing strany, která se chce vrátit opět do Strakovy akademie? Otto Novotný, vedoucí politicko-analytického oddělení v Lidovém domě, v rozhovoru pro Respekt.cz uvedl, že si strana již dlouhodobě zadává výzkumy u agentury STEM, aby mohla sledovat trendy ve společnosti i nálady voličů a podle toho komunikovat s veřejností. "Neexistuje společenský jev, v němž bychom neznali společenské trendy," chlubil se Paroubek minulý týden na setkání s novináři.
Kontinuální sociologický průzkum
Politolog Jan Kubáček míní, že politický marketing ČSSD je koncepčnější a propracovanější, než má ODS, přirovnává ho k americkému. „Už od doby předvolební a následně povolební sociální demokracie systematicky pokračovala v jednotlivých způsobech komunikace. Od té negativní, vymezující se vůči ODS, přes uklidňující, která měla dodat kredit a lepší vyjednávací pozici s ODS, až po opět negativní, která systematicky zpochybňuje kroky vlády,“ řekl pro Respekt.cz Kubáček. Dlouhodobá negativní komunikace by však stranu mohla poškodit, upozornil. „ČSSD vsadila na kontinuální sociologický průzkum, to ODS podcenila. Je to základ všech kampaní, Amerika si na toto silně potrpí.“
Vše by však mělo mít svou míru. Pokud politici budou sledovat pouze průzkumy a nálady veřejného mínění, nebudou mít čas stranu vést. „To už může být posedlost statistickými daty, dalšími průzkumy, které mají nalézt na vše odpověď, ale už se ztrácí ten počátek,“ varoval Kubáček.
Komunikace závisí na osobnostech
Odborník na mediální komunikaci Jan Jirák se domnívá, že ČSSD a ODS v politickém marketingu a v komunikaci s veřejností využívají podobných nástrojů. „V zásadě je ta komunikace závislá na osobnostech, které mají strany k dispozici. V ČSSD se v posledních letech více dbá na profesionální řízení marketingu, především využívání výzkumů postojů veřejného mínění, to je podstatný rozdíl,“ řekl Respektu.cz Jirák.
Obě strany však stále mají rezervy v úrovni komunikace svých vysokých představitelů a nyní je to více vidět na ODS a jejím šéfovi Mirku Topolánkovi, na které se upíná pozornost médií ve větší míře, protože jsou u vlády. „Mirek Topolánek představoval svým způsobem novou a ne moc veřejně přijatelnou tóninu v komunikování. Tam ODS musela a musí přemýšlet, jak tento handicap vyvážit,“ dodal Jirák.
Nové, svěží tváře
Daří se tedy ČSSD modernizovat a přilákat k ní mladé voliče? Z hlediska mediální komunikace Jirák oceňuje to, že se ČSSD snaží v médiích prezentovat prostřednictvím mladších tváří jako je Bohuslav Sobotka,Michal Hašek,Jan Hamáček. „Přeci jenom to je omlazení a mohou být zajímaví pro část mladého publika, jsou více liberální, než je prostředí sociální demokracie. Leccos se povedlo,“ všiml si Jirák. Ohledně modernizace si není úspěchem strany jist, spíše se jedná o proklamace směřované veřejnosti.
I Kubáček modernizaci strany hodnotí opatrně. Ale i to, že se o ní mluví, může ve voličích vzbudit dojem, že je strana dynamická a perspektivní. „Strana modernizaci rozhodně potřebuje, v očích veřejnosti může být stále stranou aparátčíků a stranou upachtěných úředníků. Upřímně řečeno, slovo modernizace, je vždy populární, které nezastarává," vysvětlil Kubáček.
Podle Kubáčka ODS na voliče do 29 let rezignovala. Voličské jádro ODS navíc stárne. „Ve své době byl symbolem mladých v ODS Ivan Langer a Marek Benda. Dá se říct, že dnes to jsou reprezentanti mladých?“ ptá se Kubáček. Že ČSSD dostává na svou stranu více mladých voličů může být způsobeno i generační výměnou a protestem mladé generace proti ideálům jejich rodičů z devadesátých let, míní politolog.
Pozor na výzkumy na politickou objednávku
Na výzkumy veřejného mínění, které si zadávají strany u jednotlivých agentur, by si však média měla dávat pozor a zaplatit si vlastní nezávislé šetření. „V Čechách došlo k nešvaru, na který média skočila, že si politické strany platí výzkumy a ve chvíli, kdy se jim výsledky hodí, tak je zveřejní, v opačném případě je nezveřejní,“ řekl pro Respekt.cz Tomáš Lebeda ze Sociologického ústavu AV. Zadaný výzkum tak může postihnout více společenských fenoménů, ale strana si vybere pouze ty, které se jí hodí, upřesnil politolog.
Jeho slova nepřímo potvrdil tiskový mluvčí ODS Milan Bouška, který Respektu.cz sdělil, že si strana vlastní průzkumy zpracovávat nedává. „ODS si nezadává speciální výzkumy na objednávku, protože je přesvědčena, že stranická objednávka takového výzkumu snižuje jeho věrohodnost,“ uvedl.
Podle něj strana vyhodnocuje a srovnává výzkumy veřejného mínění z otevřených zdrojů. Informace o tom, že by nyní ČSSD vyhrála volby v Praze, a že přetahuje ODS mladé voliče, tak zatím vrásky na čelech představitelů v centrále ODS nedělají. „Tento trend by musel být potvrzen z dalších zdrojů,“ zdůraznil Bouška.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].