Nekuřácký zákon pro kuřáky
Sněmovna by do léta měla rozhodnout o novele nekuřáckého zákona. Poslanec Šťastný doufá, že bude přijata alespoň kompromisní varianta, která zvýší ochranu nekuřáků ve veřejně přístupných prostorech.

Poslanec Boris Šťastný (ODS) shrnul na úterním jednání sněmovního Podvýboru pro problematiku civilizačních onemocnění a závislostí mýty, které diskusi o protikuřáckém zákonu doprovázejí. Mimochodem, termín "protikuřácký zákon", který od kritiků neochotně převzal, by spíše nahradil termínem „tabákový zákon“ nebo „nekuřácký zákon“, jak je jinde ve světě běžné. „Zákon totiž není namířen proti kuřákům,“ zdůraznil Šťastný.
Tabákové výrobky, podobně jako alkohol, jsou státem povolené návykové látky, jejichž výroba, distribuce a prodej se musí regulovat, vysvětlil poslanec. Podle Šťastného kolem zákona č. 379/2005 Sb. (oficiálně se norma nazývá zákon o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami) panuje mnoho dezinterpretací. Reagoval tak především na fakt, že se zákon, který byl již ve druhém čtení, vrátil na návrh poslance Vojtěcha Filipa (KSČM) do sněmovních výborů.


„Za překladatele mohu říci, že se v žádném případě nevzdáme myšlenky na standardní ochranu nekuřáků ve všech veřejně přístupných prostorách,“ řekl Šťastný.
Podle předkladatele není cílem zákona zakazovat kouřit, ale pouze vymezit, kde se smí a kde se nesmí holdovat tabákovým výrobkům. Odmítl i argument, že jde o zasahování do svobody jednotlivce. „Ne každý zákaz ohrožuje svobodu člověka," prohlásil Šťastný s poukazem na to, že v silničním provozu je nařízeno jezdit vpravo a ne kdekoliv.
Nejdiskutovanějším a mediálně nejvděčnějším tématem je však regulace, nebo dokonce úplný zákaz, kouření v restauracích. Poslanec odmítl námitku, že stát nemá právo regulovat soukromé podnikání. Podle něj má stát naopak právo regulovat „kde se mu zlíbí“ a dále by měl ochránit devadesát tisíc zaměstnanců, kteří v pohostinství pracují. Navíc už nyní platí zákaz kouření v kinech, divadlech, uzavřených sportovních a kulturních stáncích, dopravních prostředcích a zdravotnických zařízeních, které jsou mnohdy v soukromých rukách.
Jaká je tedy strategie předkladatelů (kromě Šťastného také Olgy Zubové a Jiřího Carbola) novely zákona 379/05, aby prošla sněmovnou a začala platit od prvního ledna 2009? Podvýbor se shodl na tom, že předloží komplexní pozměňovací návrh, který obsahuje 25 pozměňovacích návrhů, který by měl získat podporu napříč politickým spektrem.
Neobsahuje však dosud nejspornější ustanovení o kouření v restauracích a o značení kuřáckých a nekuřáckých prostor. Tato problematika by se měla řešit zvlášť, aby byla novela schválena alespoň v mírnější formě. „Další pozměňovací návrhy očekávám na zdravotním výboru, hospodářském výboru a plénu sněmovny,“ vysvětlil poslanec Šťastný. Připomenul, že o znění zákona z roku 2005 se diskutovalo tři roky.
Restaurace – samostatný příběh
Místopředsedkyně podvýboru Jana Rybínová (ODS) uvedla, že problematika zákazu kouření v restauracích je samostatným příběhem diskuse o novele nekuřáckého zákona. Logicky navrhla, že by chtěla mít jasno ještě před vstupem do restaurace, zda je kuřácká nebo nekuřácká. Vysvětlila, proč podporuje takzvanou španělskou variantu, která nařizuje provozovatelům pohostinských zařízení mít oddělené prostory pro kuřáky a nekuřáky podle výměry zařízení. Podle ankety mezi zákonodárci byla tato varianta výrazně podporována.
Šťastný, který navrhuje úplný zákaz kouření v restauracích, se španělskou variantou nesouhlasí. Obává se totiž, že se provozovatelé větších restaurací začnou obracet na Ústavní soud kvůli diskriminaci. Podle něj by měla být regulace spravedlivá pro všechny provozovatele restaurací. „Nechci přistoupit na to, že budou úředníci pobíhat po lokále s laserovým pásmem a budou měřit výměru konkrétní hospody.“
Ve sněmovně se tedy bude vést boj o to, kdy se bude o té které variantě o regulaci kouření v restauracích hlasovat. Zda se začne od nejmírnější varianty a skončí tou nejpřísnější, nebo naopak. „Čím déle hlasujete, tím je větší šance, že se něco schválí,“ přiblížil neúprosnou logiku hlasovací mašinérie v parlamentu Šťastný. (V živé paměti máme ještě hlasování během prezidentské volby.) Navrhl proto, aby se nejdříve hlasovalo orientačně a teprve potom „na ostro“. Minimálně do začátku tohoto léta nebude stále zřejmé, jak přísná regulace kouření se dotkne vyznavačů této legální státní drogy.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].