Lépe, zajímavěji, rychleji
Ani letos to nebude jiné. Statisíce Čechů zase vyrazí do Chorvatska a stráví tady svých deset dnů bezstarostného opalování, koupání a popíjení na hotelové terase. Něco se ale přece jen mění: vzorový letní turista roku 2008 bude opět o kousek vzdálenější představě o troubovi, kterého na cestování zajímá jen co nejlevnější doprava, ubytování a strava.

Ani letos to nebude jiné. Statisíce Čechů zase vyrazí do Chorvatska a stráví tady svých deset dnů bezstarostného opalování, koupání a popíjení na hotelové terase. Něco se ale přece jen mění: vzorový letní turista roku 2008 bude opět o kousek vzdálenější představě o troubovi, kterého na cestování zajímá jen co nejlevnější doprava, ubytování a strava. Co si vlastně dnes Češi představují pod dvojicí slov ideální dovolená?
Obrkárkou do polí


Je krásné čtvrteční dopoledne a v pražských Žlutých lázních právě parkuje obrovský sytě žlutý náklaďák. Velké terénní pneumatiky a masivní karoserie vzbuzují důvěru, že zvládne opravdu každou extrémní situaci. Svalnatý opálený šedesátník Bery s přehledem vysvětluje přítomným novinářům všechny výhody vozu, který bude následující tři měsíce kočírovat se svými klienty po islandském vnitrozemí.
Základ tvoří slavná dakarská tatrovka, doplněk pak kabina s dvaceti polohovatelnými sedadly. Maximální rychlost, kterou se může monstrum prohánět mezi islandskými gejzíry, je úctyhodných 120 kilometrů za hodinu. Není to zrovna přehlídka šetrného cestování, ale požadavky klientů na servis rostou a cestovní kancelář Adventura, která tenhle výlet nabízí, se musí přizpůsobit.
Popíjí se francouzské šampaňské a zástupci médií jsou následně pozváni na projížďku v obrkárce do polí. Odpoledne přichází veřejnost: stabilní i potenciální klienti Adventury – známé české cestovky, která se už osmnáct let specializuje na sportovně-poznávací zájezdy po celém světě.
Ten byznys pořád roste. Loni se na dovolenou vypravilo pět milionů Čechů, kteří na ní podle statistiků utratili celkem 30 miliard korun. Plných 1,4 milionu lidí vyrazilo přes cestovní kancelář. I přesto, že proslulé Chorvatsko zažívá mírný pokles přílivu českých turistů, s půlmilionem návštěvníků je stále nejoblíbenější destinací. Na druhém místě je Slovensko, následuje Itálie a Řecko.
Všemu vévodí pobytové zájezdy s jednoduchým programem: koupání, opalování, nákupy, občas nějaký ten výlet na přilehlou památku. Čísla nejsou k dispozici, ale cestovky se shodují, že zhruba poslední dva roky sílí jednoznačný trend: více luxusu, exotiky a aktivity.
„Klienti jsou rok od roku náročnější a bohatší, logicky tedy chtějí víc. To, co nám prošlo před osmnácti lety, když jsme začínali, s tím bychom dnes nepochodili,“ říká spoluzakladatel Adventury Jaroslav Lhota a na opálených rukou se mu blyští náramky všech barev. Mizerné ubytování nebo chaotická organizace zájezdu, to už se dneska neodpouští. „Když například dojde ke zpoždění místního průvodce, tak si klienti začnou klepat na hodinky a padají věty jako: Za tu hodinu jsme mohli něco zajímavého vidět. Musíte být plně profesionální, jinak se nevrátí,“ popisuje Lhota.
Adventura si zbytečné chyby vzhledem k tomu, že třetina jejich klientů jsou „štamgasti“, dovolit nemůže. Pokud se ale vše podaří, český turista dobře zaplatí: dvoutýdenní jízda tatrabusem po islandském vnitrozemí vyjde na 50 000 korun.
Adventura ale nestaví na start jen silné motory. Představám svých klientů se snaží vyhovět i na dalších, mnohem levnějších frontách: cyklistické zájezdy přizpůsobené dětem, cesty na kole do zemí jako Kuba, Jordánsko či Izrael nebo zájezdy s doplňkovým výtvarným programem pro děti.
„Ze statistik, které si vedeme, jsme zjistili, že oslovujeme především slušně vydělávající lidi bez dětí nebo s dětmi již odrostlými. Celé rodiny tam ale nejsou,“ vypráví Lhota, proč se teď zaměřuje právě na „šedou zónu“ v podobě rodin s dětmi.
Příprava programu „aktivní cestovky“ je přímo závislá na osobní zkušenosti: zaměstnanec nebo člen vedení se vydá do konkrétní země a celou ji projede například na kole a svou cestu důkladně zdokumentuje. Na tomto základu je pak vybudována osa zájezdu. „Čím víc informací naši klienti mají, tím větší je pravděpodobnost, že naplníme jejich očekávání a oni budou spokojeni,“ vysvětluje Lhota strategii firmy, která ročně zorganizuje dovolenou šesti tisícovkám lidí.
Jedním z nich je třiatřicetiletý Dušan Pavlů, který šéfuje jednomu z týmů v České pojišťovně. Na dobrodružných výpravách s nejrůznějšími cestovkami včetně Adventury byl už nesčetněkrát a vždy byl spokojen. „Nesnáším mapy a nemám čas něco plánovat, takže zájezdy typu track po vulkánech na Kanárech, který jsem si dal k narozeninám, je pro mě ideální,“ vysvětluje svůj postoj turista.
„Když jdete ve skupince desítky kilometrů drsným terénem, na zádech batoh s veškerým vybavením, tak vás to stmelí, i kdybyste nechtěli,“ říká nadšeně Pavlů, který si z každé dovolené přiváží tři čtyři nové dobré známé, s kterými se dále setkává.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].