0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Agenda27. 3. 20085 minut

Březina si stěžuje na ministerstvo dopravy

Europoslanec Jan Březina tvrdí, že „jsme zase jednou papežštější než papež“. Jedná se o zpřísnění podmínek pro řidiče nákladních vozidel.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

Europoslanec Jan Březina (KDU-ČSL), který je znám svou aktivitou v oblasti ochrany krajových názvů potravinářských výrobků z českých a moravských luhů a hájů, nyní ostře vystoupil proti ministerstvu dopravy. Žádá dokonce, aby legislativní změnu pro řidiče nákladních aut řešili lidovečtí ministři na koaliční úrovni.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

"Rozhodl jsem se vyzvat ministry za KDU-ČSL, aby tuto otázku nastolili na nejbližším zasedání vlády jako naléhavý problém, který je třeba urychleně vyřešit na koaliční úrovni," uvedl Březina. Mluvčí KDU-ČSL Martin Horálek však Respektu.cz sdělil, že nemá žádné informace o tom, že by lidovečtí ministři na Březinovu výzvu reagovali.

V podobném duchu se vyjádřila i mluvčí Legislativní rady vlády Simona Cigánková: "Mám za to, že pan Březina coby zkušený poslanec Evropského parlamentu ví, že za jednotlivé legislativní normy nese odpovědnost jejich předkladatel, kterým je v tomto případě ministr dopravy. Proto lze logicky očekávat, že tento problém pan poslanec Březina bude řešit s panem ministrem Řebíčkem."

Březinovi se nelíbí novela zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Od prvního dubna by měli mít zkoušku o odborné způsobilosti i řidiči nákladních vozidel o hmotnosti 3,5 až 7,5 tuny. „Zákon naprosto nesmyslně podmiňuje výkon povolání řidiče absolvováním vstupního školení v situaci, kdy evropská směrnice po těchto řidičích nic takového nepožaduje,“ uvedl Březina. Stěžuje si na to, že „jsme zase jednou papežštější než papež“. „Jedná se o smutnou ukázku vítězství národní úřednické horlivosti nad zdravým rozumem,“ tvrdí europoslanec.

Pokud nedojde k odstranění chyb v zákoně poškozujících české řidiče, jsem rozhodnut podat stížnost na postup českých orgánů k Evropské komisi, a zastat se tak českých řidičů a autodopravců proti aroganci veřejné moci,“ nebere si servítky Březina.

Ministerstvo dopravy kritiku odmítá. Šéf resortu Aleš Řebíček (ODS) na otázku Respektu.cz, zda se nejedná o lobbistický nátlak autodopravců, odpověděl diplomaticky: „Nedovolil bych si kohokoliv z politiků podezírat z toho, že mluví jménem nějaké lobby. Prostě má jiný názor.“

Rozruch na poslední chvíli

Mluvčí ministerstva Karel Hanzelka je již méně diplomatický. Pozastavuje se nad rozruchem, který nyní panuje kolem získávání odborné způsobilosti pro řidiče nákladních vozů. Podle Hanzelky se zákon připravoval několik let i ve spolupráci s autoškolami, prošel připomínkovým řízením a celým legislativním procesem v parlamentu a nikdo nevznesl důraznější kritiku.

Samozřejmě, že profesní proškolování řidičů přináší byznys institucím, které jej provádí,“ řekl Hanzelka pro Respekt.cz. I když ministerstvo odmítá, že by bylo „papežštější než papež“, uznává, že česká úprava definuje rozdíl mezi výukou (teoretická část) a výcvikem (praktická část). „V prováděcí vyhlášce jsme to nastavili poměrně přísně. Té praktické části je hodně z toho důvodu, že chceme mít kvalitní a zkušené řidiče,“ vysvětlil záměr ministerstva dopravy Hanzelka.

Podle Březiny je problém v tom, že řidiči podskupiny C1 (nákladní vozidla od 3,5 do 7,5 tuny) budou mít výjimku na rozdíl od řidičů skupiny C. „Zatímco držitelům oprávnění C1 bude průkaz o osvědčení vydán automaticky, držitelé oprávnění C, kteří je získali před 1. 10. 2007, budou muset absolvovat vstupní školení zakončené náročnou zkouškou,“ uvedl v tiskové zprávě.

Člověk, které to profesní osvědčení potřebuje, musí mít řízení jako hlavní závislou výdělečnou činnost,“ vysvětlil Hanzelka. Noví řidiči bez profesního osvědčení by měli nyní absolvovat školení v rozsahu 140 hodin a také ti, kteří sice osvědčení z minulosti mají, ale řízením se neživí. „Ti co mají platné osvědčení v režimu 16 hodin, tak jim bude nové osvědčení vyměněno automaticky,“ tvrdí Hanzelka.

Podle asistenta europoslance Březiny Jana Tlamychy je kamenem úrazu právě to, že „staří řidiči jsou házeni do jednoho pytle s novými“. Hanzelka radí řidičům, kteří se chtějí vyhnout přísnějšímu školení, aby se přihlásili o osvědčení ještě před prvním dubnem a osvědčení jim bude uznáno.

Vyhláška otázku působnosti zákona neřeší. Ministerstvo mlží,“ řekl Respektu.cz Tlamycha. S Březinou navrhují, aby byla urychleně schválena novela zákona ve zrychleném řízení během jedné schůze sněmovny. Ochrana řidičů by měla být rozšířena i na řidiče skupiny C, kteří řídí malá nákladní vozidla, uvedl Tlamycha. „Drtivá většina řidičů si nedělá řidičské oprávnění C1, ale rovnou C,“ zdůraznil Tlamycha.

Dopravní expert Stanislav Huml předpokládá, že připravovaná vyhláška nejasnosti upraví. „Vyhláška může spoustu věcí vyřešit,“ řekl Respektu.cz Huml. Nedomnívá se, že by nový zákon měl porušovat evropské směrnice. „Školení profesionálů je nutnost. Nyní se tomu dala trochu jiná pravidla a každá změna bolí,“ dodal. Problém však je v tom, že těsně před účinností zákona stále není jasné, jaké bude znění vyhlášky. „To je v Čechách poslední dobou normální,“ se smíchem dodal Huml.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].