Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Externí hlasy

Politický bizár

Demagog.cz nabízí festival politického bizáru

Jana Volfová ve volebním kostýmu • Autor: Česká suverenita
Jana Volfová ve volebním kostýmu • Autor: Česká suverenita

Kampaně před každými volbami přinášejí nepřeberné množství situací, kdy si divák/čtenář říká, jestli je to ještě vůbec možné. I období před volbami do Evropského parlamentu bylo na ně nadmíru bohaté. Důkladný pozorovatel a fanoušek projevů zoufalé politické komunikace by si mohl i říct, že krása střídá nádheru. Autor těchto řádek se mezi fandy politického bizáru hrdě hlásí a o některé postřehy by se rád podělil i se čtenáři.

Volební kampaně v České republice přinesly za poslední léta spoustu úchvatných momentů, na které diváci a čtenáři jen tak nezapomenou. Připomeňme si chvíle, kdy lídr strany Důchodci za životní jistoty Kremlička musel veřejně schroupat brouka po neúspěchu ve volbách, či spot US-DEU, kde byly zapalovány pšouky (již bohužel není dostupný). Jak v konkurenci obstálo právě ukončené předvolební období?

Specifika evropské kampaně

Volby do Evropského parlamentu mají pro masochisty nespornou výhodu, že kandiduje velké množství stran, což vždy slibuje velmi vtipné momenty. Aniž by se chtěl autor ucházejících se subjektů dotknout, přiznejme si, že řada z nich je víceméně obskurními spolky.

Partaje mají velkou šanci sáhnout si na státní příspěvek, neboť k jeho získání (30 Kč za každý hlas) v tomto typu voleb stačí dosáhnout na metu 1 % hlasů (při srovnatelné účasti s minulými volbami jde o cca 23 500 hlasů), čehož dosáhl dvakrát i Petr Cibulka se siderickým informačním kyvadlem a bojem proti agentům KGB a GRU. Navíc strany nemusí složitě hledat velké množství kandidátů. Celá země tvoří jediný volební obvod a ze zákona mohou strany na jednu kandidátku napsat maximálně 28 jmen.

Festival politické písně aneb Všichni jsou happy!

Když mi dáš pac,
když mi dáš pac,
na skutky promění se naše slova.

Když mi dáš pac,
když mi dáš pac,
tak zatáhne se díra ozonová.

Vzpomínáte? Internet už bohužel ne. Ani legendární video zpívající Lucie Bílé, Václava Klause a jeho melody boys z předvolební kampaně 98 již bohužel dostupné není, takže na tento hudební skvost českých kampaní můžeme vzpomínat pouze se slzou v oku.

Pomyslný štafetový kolík v hudební produkci přebírá v posledních kampaních Úsvit. Před sněmovními volbami vytáhl těžký kalibr – Evu a Vaška, kteří spolu nazpívali název této kandidující strany (sic). Na Youtube se také objevila desetihodinová smyčka s tímto songem. Přeji příjemný poslech.

“Úsvit song” už tedy máme, na řadě je “Úsvit dance”. Jde o asi tisící českou variaci na song Happy od Pharrella Williamse, kterou na 1. máj natančil sám předseda se svými fanoušky. Konkurence ovšem nespí. Proti Úsvitu (resp. “Proti nenávisti”) nahrál tisící první variaci téhož kandidát Zelených Šádí Shannaáh. Tím je předvolební hudební produkce v podstatě vyčerpána, což je oproti minulosti slušný regres. Doufejme, že se strany vytáhnou na podzim.

VV, exVV1, exVV2

Strana Věci veřejné dala české politice hodně. Radka Johna, Víta Bártu, Kristýnu Kočí, koaliční krizi každý víkend, pojem političtí dinosauři a také tři kandidující subjekty do Evropského parlamentu.

Bývalý předseda a současný čestný předseda “véček” Radek John svou kampaň postavil na nabídce, které snad nešlo odolat. Prohlísil, že bude-li zvolen, rozdá stu tisícům svých registrovaných voličů asistenční karty při ceně 1800 Kč za kus. Je to finančně tak ambiciózní plán, že mu snad zvolení ani nepřejme.

 

JOHN.jpg

Jeho bývalí poslanečtí straničtí kolegové Chaloupka a Babák, z nichž především druhý jmenovaný proslul “čarodějským uměním” a návštěvou baru Blue light, založili stranu Republika, se kterou šli do voleb. K oslovení potenciálních voličů jim měl zřejmě pomoci televizní spot z dílny studia Václava Upíra Krejčího, v němž strana vsadila na retro po vzoru 90. let TV Nova. Však také za subjekt kandiduje někdejší hvězda zpráv Železného stanice Eva Jurinová.

Abychom však nezplošťovali a netrivializovali celou jejich kampaň, zmiňme také, že Michal Babák v kontaktní kampani objížděl řadu měst a rozdával občanům kávu z pro autora těžko identifikovatelného předmětu, který nosil na zádech (na první pohled to vypadá jako jetpack, posuďte sami).

babák.jpg
  
bond.jpg

Dalším a prozatím bohužel posledním “exvéčkařským” subjektem je VIZE 2014. Její powerpointový spot není bohužel dostupný, byl k vidění jen v rámci předvolebního vysílání spotů na ČT. Této straně by měla být celkově věnována větší pozornost. Na kandidátce má totiž Vladimíra “štístko” Šmicera, se kterým se přece neprohrává. I když na fotbalové Slavii by to asi aktuálně viděli trošku jinak (Sešívaní prominou).

Kvalita klipů dopředu!?

Nejen zmíněné exvéčkařské partaje usilují o hlasy v eurovolbách prvně. Na příkladu již opakované kandidatury Strany zelených lze ilustrovat, že progres v prvcích politické komunikace může být opravdu výrazný (i když někdy to není až tak těžké). To lze demonstrovat na spotech této strany z voleb 2009letošních.

Snímek obrazovky 2014-05-19 v 11.02.39.png
  
zeleni.jpg

Od farmářského pekla roku 2009, kdy se koza s krávou baví, koho budou volit, přišli Zelení se vskutku neotřelou myšlenkou poslat “Česko dopředu” (autor má takový neodbytný pocit, že recyklují jeden svůj starší předvolební spot). Tak uvidíme, jestli doběhnou až do Bruselu nebo pouze někam k Táboru.

Krása střídá nádheru

Velkou pozornost médií přilákala v této kampani Česká suverenita. Zejména předvolební spot, v němž Jana Volfová sama zahalena v nenáviděné burce pléduje proti islamizaci Evropy. Nebude-li zvolena do Evropského parlamentu, zaplaví nás zřejmě miliony muslimů a “naše dcery a vnučky” budou ukamenovány.

Pozorný divák si jistě také všiml, že předsedkyně České suverenity do svých televizních vystoupení nosila malou dřevěnou latrínu s logy EU. “Bez vašeho hlasu budeme všichni v… Bruseli," říká. Ehm. Snad nebude tak zle. Hlavu vzhůru, paní Volfová!

volfova1.jpg
  
volfova2.jpg

Z kategorie těžko vyčerpatelné zásoby kvalitního (i když často jistě nechtěného) humoru nabídli svou malou porci také SNK-ED s lídrem Danielem Kroupou, který “navazuje na havlovskou tradici”. To činí tak, že v předvolebním spotu uvazoval provaz ke známému neonovému srdci, které na Hradě rozsvítil právě Václav Havel. Co dodat.

kroupa.jpg
  
Snímek obrazovky 2014-05-19 v 12.38.40.png

Další zajímavostí kampaně byla seriálová tvorba ČSNS. Strana spustila na Youtube (a také v rámci spotů v ČT) pětidílný cyklus “EUneniCOOL.cz”, který byl směsí demagogie, hloupého točení EU mýtů, prvotřídních hereckých výkonů a brilantního zpracování. Naprostou perličkou byl poslední pátý díl tohoto seriálu, který jde popsat jako film o filmu. Doporučuji ovšem celou ságu. Ale pozor na pomazánkové máslo! Brusel a policie bdí.

Ocenění na závěr

Cena za originalitu - Hnutí Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury. Hnutí Úsvit předvedlo, že se není třeba zatěžovat vymýšlením originálních nápadů do své kampaně. Nebo jde o podobnost čistě náhodnou?

usvit.jpg
  
Snímek obrazovky 2014-05-19 v 12.27.15.png

Snímek obrazovky 2014-05-19 v 12.30.15.png
  
Snímek obrazovky 2014-05-19 v 12.30.23.png

Cena za komunikaci prostřednictvím volebního lístku - Volte Pravý Blok (čtenář omluví, že není vypsán celý název strany)

IMAG0468.jpg

Cena za nejlepší spot - KSČM. Zde se ovšem grafik vyřádil. Dojemné sekvence lídryně kandidátky poslankyně Konečné s dětmi střídají pouze slogany, se kterými šli komunisti do voleb. To celé pokrývá nádherné hudební pozadí, však posuďte sami. Nejlepší část spotu je naznačena na obrázku:

kscm.jpg

Autorem textu je Jan Tvrdoň, vedoucí projektu Demagog.cz. Článek byl se svolením převzat z blogu Demagog.cz.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].