Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Externí hlasy

Kdo chce korupční tmu pod svícnem?

Nakolik vážně myslely koaliční strany sliby o pořádku, poznáme podle toho, jak projdou dva "rekonstrukční" zákony

NKÚ prověřil hospodaření ministerstva životního prostředí. • Autor: Matěj Stránský
NKÚ prověřil hospodaření ministerstva životního prostředí. • Autor: Matěj Stránský

V jednoduchosti je síla. To si člověk připomene, když si přečte jedenáct paragrafů navrhovaného zákona o zveřejňování smluv. Ten totiž stanoví, že každý kontrakt nebo objednávka uzavřená samosprávou nebo státními úřady nabývá platnosti teprve zveřejněním v registru smluv. V čem tkví půvab normy? Pokud se my občané budeme moci všechno dozvědět na jedno kliknutí, o dost se zvyšují šance na obranu proti rozkrádání veřejných prostředků.

Jednoduchost ale také děsí. Například Svaz měst a obcí vedený kladenským primátorem Danem Jiránkem z ODS, který proti zákonu sepsal několikastránkový dokument a rozeslal ho poslancům. Je to ovšem text dosti bezradný, čiší z něj marná snaha nalézt jakýkoliv pádnější argument. Vlastně se autoři nezmohli na nic podstatnějšího než na námitky typu: zahltí to úřady další prací, bude to neúnosně drahé. Jiránek dokonce na semináři Svazu měst a obcí prohlásil, že zveřejňování smluv povede „k znemožnění života v obcích“. 

Jenže Liberecký kraj už přes rok dobrovolně zveřejňuje všechny smlouvy v centrálním registru a život tam kupodivu kvete dál. Podle tamních analýz totiž zveřejnění kontraktů zabere asi deset minut z pracovní doby. A o nákladech na odeslání smluv, které se dnes vyhotovují na počítači, snad ani není třeba mluvit.

Co vlastně pudí veřejnou správu k odporu? Zřejmě obavy, že se výrazně zužuje paleta možností, jak plýtvat nebo rozkrádat veřejné prostředky. Jako na dlani budeme mít každou smlouvu nevýhodnou pro město, každý kontrakt uzavřený v rozporu s původními podmínkami tendru nebo dodatečně navýšené náklady. Každý, kdo pojme podezření, se bude moci obrátit na policii, která již neváhá vtrhnout i do podniků ČEZ nebo Metrostav, jež dřív byly pod spolehlivou ochranou politiků.

S tím souvisí i zvláštní přístup zákonodárců k rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu na kraje a obce. V navrhované novele Ústavy se objevila pasáž, podle níž má NKÚ kontrolovat hospodaření samosprávy „z hlediska souladu se zákony“. Co to znamená? Kontroloři budou moci zkoumat, zda byl veřejný tendr vyhlášen například v předepsaném předstihu. Ale kontrolovat, zda kontrakt z něj vzešlý není nevýhodný pro město, zda radnice nakládá s majetkem účelně a hospodárně, to už má být zákonem výslovně zakázáno.

Celkově to budí dojem, jakoby politici pochopili, že končí zlatá éra napájení stranických pokladen přes manipulování velkých tendrů a zadávání předražených zakázek na ministerstvech. Tím spíš by strany chtěly udržet svoje zdroje financování na krajích a obcích. A snaží se změkčit paragrafy tak, aby zůstala aspoň nějaká tma pod svícnem.
Pozoruhodné je, že pod takhle vykostěnou novelou jsou podepsáni kromě poslanců z TOP 09 i zákonodárci z hnutí ANO a KDU – ČSL.

Sociální demokraté chybějí, čemuž se nelze divit. Jejich senátoři už před rokem tuto ústavní novelu zamítli. Teď ale máme po volbách, koalici skládají strany, které slibovaly udělat pořádek ve státě. Jak vážně to myslely, brzy poznáme podle toho, zda schválí oba „rekonstrukční“ zákony, aniž by otupily jejich hroty.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].