0:00
0:00
Externí hlasy20. 12. 20124 minuty

Jak se připravit na konec světa

Někdo si z konce světa dělá byznys, jiný možnost duchovně se očistit a nebo poznávat mayské památky

Jiří Řehoř staví atomové kryty. Jejich počet ani místo nesmí kvůli utajení prozradit, ale tvrdí, že zájem o ně  poslední dobou narůstá. Zda je to kvůli konci světa, nebo třetí světové válce, kterou očekává v létě, nedokáže přesně určit. „Nárůst objednávek keramických filtrů, dezinfekčních tablet atd. lze nyní zřejmě přičíst především na vrub vánočnímu shonu a obavám z dění na Blízkém východě,“ vysvětluje si zvýšený zájem po svém. Panu Řehořovi zas tak nezáleží, zda si zákazníci konec světa spojují spíše s globálním konfliktem, nebo s astronomickou katastrofou, hlavně že zájem je. Stejně jako řada dalších obchodníků.

Konců světa lidstvo zažilo už několik a určit, kolik se na nich vydělalo peněz, není dost dobře možné. Jisté je to, že z konce světa se stal značně výnosný byznys. Například kniha Apokalypsa 2012 od K. J. Heeringa a Jo Muellera je beznadějné vyprodána. Seženete ji už jenom na pultech některých knihkupectvích. Její náklad byl přitom

Apokalypsa 2012 Autor: Respekt
↓ INZERCE

přibližně 15 tisíc kusů a stojí téměř tři sta korun. „Lidi odjakživa zajímá nepoznané, záhady a snaží se o tom dočíst,“ vysvětluje si vysoký zájem Hedvika Mojžíšová, zástupkyně pro obchod nakladatelství Brána, které knihu vydalo. Téma pro ně podle ní zůstává zajímavé, i kdyby na konec světa 21. prosince nedošlo. V edičním plánu pro příští rok už mají literaturu z podobné oblasti a jestli se objeví zajímavý titul o příštím konci světa, rádi ho vydají.

Zvýšený zájem o potřeby k přežití zaznamenal v posledních dnech i podnikatel Martin Opl. Podle něj se tito zákazníci připravovali na hojně medializovaný 21. prosinec 2012. Nakupovali třeba plynové masky, instantní pokrmy nebo lékárničky.

I když počet prodaných kusů a jejich cena není nic, co by vám postavilo novou vilu, říká pan Opl, jeden prodej se mu opravdu povedl: „Měl jsem tady člověka, který kupoval věci opravdu ve velkém – třeba sedm tun rýže.“

Zeptat se dotyčného zákazníka, co hodlá s tak velkým množstvím rýže dělat, se vám ale nepodaří - od 18. prosince se schovává v podzemním bunkru ve Švýcarsku.

Z prodeje bunkrů nebo místa v něm se přitom v Česku zatím nikomu nepovedlo udělat opravdu výnosné podnikání, jako je tomu třeba ve Spojených státech. Jiří Řehoř sice na svých stránkách uvádí velice orientační ceny - od stovek tisíc až po miliony korun, ale žádné fotky ani plány nenajdete. Americká společnost Atlas Survival Shelters zatím na svém webu prezentuje kompletní nabídku krytů z pozinkovaných trubic, které se zakopávají pod zem a podle výrobců vydrží až dvě stě let. Ceny začínají na 49 900 dolarech a šplhají se až k půl milionu dolarů za větší komplexy.

atlas 50 interior 02 Autor: Respekt

Hlavně aby šla televize (kryty k přežití). / Foto: survivalfoodguys.com

Radši pohodlí než předbíhat zombíky
Lidé, kteří však nemají chuť strávit konec světa zalezlí v rouře někde pod zemí, mohou třeba cestovat. Hotely poblíž mayských památek zažívají obrovský boom a za bezmála 80 tisíc dolarů si pro sebe a svého partnera můžete pořídit spirituální očistu s mayským šamanem a soukromý let vrtulníkem za mayskými památkami s profesionálním archeologem.

Větší vzdálenost od mayských památek však neznamená menší obchodní příležitost. Hotel Keaton v kalifornském San Diegu nabízí speciální balíček pro konec světa včetně poslední večeře a hodin cvičení určených ke zlepšení kondice tak, abyste dokázal předběhnout případné zombíky. Balíček za 666 dolarů se prodává nadmíru dobře a jak říká manažer Christos Brook, je to jedna z nejpopulárnějších letošních nabídek. „Jediná věc, kterou si lidi neoblíbili, je cvičení. Nikdo nám neříká proč, jedinou otázku, kterou zákazníci kladou je, zda je cvičení povinné,“ říká Brook pro NBC.

Nad pohodlností zjevně nedokáže zvítězit ani konec světa a řada lidí se na něj proto raději chystá před televizi. Možností je několik – katastrofický film 2012 od Rolande Emmericha vydělal celosvětově téměř 770 milionů dolarů. National Geographic Channel vysílá pořad Příprava na soudný den i v Česku. V deseti dílech popisuje fenomén tzv. preppers, tedy lidí skálopevně přesvědčených o blížící se zkáze, kteří postupují výcviky, nakupují zásoby a budují úkryty. Podle Lady Dobrkovské je pořad z letošní nabídky mezi třemi nejúspěšnějšími. Jestliže konec světa v pátek opět nepřijde, v plánu je od ledna vysílání druhé série pořadu.


Tohle všechno však jiným lidem způsobuje pořádné vrásky na čele. „Rozčiluje mě způsob, jakým lidi manipulují a straší jen, aby vydělávali peníze. Hlavně děti. Neuplyne den, abych nedostal aspoň jeden email od vystrašeného dítěte. Někdy kvůli tomu dokonce pomýšlí na sebevraždu,“ říká pro New York Times David Morrison z americké vesmírné agentury NASA, který denně odpovídá na desítky e-mailů od znepokojených lidí. Trh totiž nabízí nespočetné množství produktů, jak a co dělat v den konce světa. Jistotu však nikoli.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].