0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Denní menu14. 12. 20162 minuty

Zaměstnanci technologických gigantů odmítají spolupracovat s Trumpem

Autor: ČTK, AP

Technologické firmy jako Google nebo Facebook se dlouho bránily tezi, že jejich odpovědnost v dnešní společnosti dalece přesahuje jednoduchý vztah poskytovatele služeb a zákazníka. „Samozřejmě si uvědomujeme velkou odpovědnost plynoucí z toho, že naše služby používá ohromné množství lidí; některé z nich více než miliarda. A jsme také kvůli tomu pod pečlivým dohledem. Ale pořád je pro nás nejzásadnější vztah s uživateli, kterým poskytujeme služby tak, že k nim má přístup americký prezident i dítě v odlehlém koutě světa,“ řekl třeba Respektu před rokem viceprezident Googlu Peter Barron.

To se však pomalu mění. Jednak proto, že se stále jasněji ukazuje, že některá rozhodnutí těchto gigantů mají skutečně zásadní společenské a politické dopady, například v posledních týdnech hojně diskutovaný výběr zpráv na Facebooku. Provozovatel sociální sítě s bezmála dvěma miliardami uživatelů je kritizován, že lépe nebránil šíření polopravd či hoaxů a že tím reálně ovlivnil třeba výsledky referenda o vystoupení Velké Británie z Evropské unie či amerických prezidentských voleb. Zatímco v Německu se debatuje, jak technologické firmy podřídit podobným zákonům, jakými je regulována práce médií, z Ameriky přichází zpráva o jiném typu tlaku, kterému budou tyto podniky nově vystaveny - od vlastních zaměstnanců.

Reklama

V předvečer setkání nově zvoleného prezidenta Donalda Trumpa se zástupci největších hráčů Silicon Valley se skupina zaměstnanců několika firem v otevřeném dopise zavázala, že nebudou Trumpovi „asistovat“ při realizaci některých jeho cílů, zejména u ohlašovaných masových deportací či registrace lidí na základu jejich náboženského vyznání.

V Trump Tower v New Yorku má být Tim Cook (Apple), Jeff Bezos (Amazon), Elon Musk, Sheryl Sandberg (Facebook) nebo zakladatele Googlu Larry Page. Petici, pod níž se podle agentury Reuters do středečního poledne podepsaly více než dvě stovky lidí, lze chápat jako veřejnou výzvu vedení vlastních firem, které o tom nakonec bude rozhodovat. Mezi signatáři jsou designéři, vývojáři i manažeři Alphabetu (matka Googlu) či Twitteru.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].