čtvrtek 12. 1. 2017

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

V Amsterodamu, proslulém poutním místě kuřáků marihuany z celého světa, ubývá míst, kde je možné konopí legálně koupit, ubalit z něj kónickou cigaretu a vykouřit ji. Ještě v roce 1995 bylo v holandském hlavním městě 350 coffeeshopů, dnes jich zbylo jen 167. Poslední den loňského roku musel po půlstoletí existence zavřít žluté brány vůbec nejstarší podnik tohoto druhu ve městě a možná i na světě, mezi znalci kultovní Yellow Mellow.

Množství turistů, kteří každoročně do města přijíždí, přitom stoupá a každý čtvrtý z nich má dle anketních průzkumů v úmyslu do marihuanové kavárny zajít. Proč tedy amsterodamských coffeeshopů ubývá? To ve svém článku zjišťuje britský časopis Economist.

Reklama
Reklama

Zmíněný Yellow Mellow musel zavřít kvůli novému pravidlu, že se žádný coffeeshop (kde se konec konců konzumují lehké drogy) nesmí nacházet ve vzdálenosti do 250 metrů od školy. Jelikož se 230 metrů od vchodu do kavárny nalézá kadeřnické učiliště, podnik musel skončit. Kvůli novému pravidlu o minimální vzdálenosti zavřelo dvacet dalších coffeeshopů.

million marihuana march 2015, 8.5.2015
Million marihuana march, květen, Praha, 2015 • Autor: Matěj Stránský

Dalších třicet jich bylo ukončeno v rámci plánu městských úředníků vyčistit nejvíc „prohnilou“ část města, kam turisté kromě kouření jointů chodí také za prostitutkami. Většina coffeeshopů ale ukončila provoz proto, že se buďto dostaly do konfliktu se zákonem (v několika z nich se nedávno střílelo) nebo jednoduše zkrachovaly. A nové podniky se na jejich místě neobjevily, protože politika nulového růstu zakazuje vydávání licencí pro nové coffeeshopy.

Zbylé živnosti na rušných místech přístavního města se proto těší vysoké poptávce, kterou jen stěží uspokojují. Vládní politika jim na jednu stranu přihrála tučné výdělky, věc má ale i odvrácenou stránku. Útulné kavárny, kde bylo možné v klidu posedět a ubalit si jointa, se změnily na „rychlá občerstvení“ s frontou u výdejního pultu.

Personál kaváren v takové atmosféře nemá čas zákazníkům individuálně radit, jak drogu konzumovat a vysvětlovat jim odlišnost různých odrůd marihuany i varovat před některými účinky, zkrátka dávat dobré rady. To se nelíbí zdravotnickým pracovníkům. Navíc ve chvíli, kdy coffeeshopy zájem kuřáků o marihuanu nestíhají uspokojit, nastupují na jejich místo ilegální pouliční dealeři, což vede k celkovému nárůstu kriminality, varuje kriminologický ústav Bonger Institut.

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Americká webová stránka Breitbart News je v současnosti asi nejviditelnějším příkladem webů, které šíří zcela vymyšlené, zato emocemi nabité zprávy typu „Tisíc muslimů zapálilo nejstarší křesťanský kostel v Německu“. Podobné weby, které se tváří jako solidní zpravodajské redakce, mají obrovskou moc. Důkazem může být i vítězství Donalda Trumpa v amerických volbách nebo třeba Brexit. Americký vědec jménem Nathan Phillips nyní objevil mocnou zbraň, jak se těmito dezinformačními weby bojovat.

Phillips poprvé kliknul na Breitbart News na konci listopadu loňského roku a nestačil se divit. Zvěsti od jeho přátel, kteří mu poradili stránku navštívit, nelhaly: byla plná senzačních titulků jako „Ženy používající antikoncepci jsou neatraktivní a bláznivé“. Phillipse hned napadlo, jak taková stránka může přežít. Lépe řečeno, jaká firma by vedle zpráv podobného typu chtěla inzerovat (protože každý web je živ z inzerátů). Ke svému překvapení na stránce viděl blikat také reklamu na svou alma mater – Fakultu životního prostředí na Duke University. „To byla rána pod pás,“ řekl New York Times.

Reklama
Reklama

Správně došel k tomu, že jeho škola o existenci reklamy na pochybném serveru nemá ponětí, a rozhodl se ji o věci informovat. Škola reagovala okamžitě a reklamu z Breitbart News stáhla s ujištěním, že něco podobného se nebude opakovat. Phillips si v tu chvíli uvědomil, že právě objevil novou formu aktivismu. A posílen úspěchem začal obesílat další firmy.

https://twitter.com/slpng_giants/status/814950622260842496

Podobných aktivistů se poté objevily tisíce. A v polovině listopadu pak vznikla na Twitteru skupina Sleeping Giants, která je sdružuje. Spící obři obeslali již více než tisíc firem, jejichž reklama se objevily na Breitbart News. Čtyři sta z nich slíbilo, že reklamu stáhne. Obři postupují jednoduše – najdou na dezinformačním webu reklamu na firmu, jako je třeba automobilka Audi, umístěnou hned vedle článku se lživým či nenávistným titulkem. Sejmou snímek obrazovky a obrázek pošlou PR oddělení inzerující firmy, která většinou o umístění reklamy na Breitbart News nevěděla. Reklamu totiž umisťují naprogramovaní roboti. Firmy prý na e-mail s upozorněním zpravidla reagují v horizontu hodin – nikdo si nechce pošramotit reputaci. „Snažíme se zastavit rasistické weby tím, že jim odstřihneme jejich dolary,“ říká profil Spících obrů na Twitteru. „Momentálně se zaměřujeme právě na Breitbart News, protože je to největší ryba,“ řekl NYT jeden z členů Spících obrů. Řada členů posílá firmám snímky z Breitbart News anonymně, protože často v těchto společnostech sami pracují. Screenshotoví aktivisté, jak je deník označuje, mají na kontě úctyhodné skalpy - z Breitbart News už reklamu stáhl třeba výrobce stravy Kellogg‘s, zmíněná automobilka Audi nebo banka Chase.

Reklama
Reklama