pondělí 16. 1. 2017

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

V šachách nebo v go už se lidstvo smířilo s porážkou, teď je na řadě poker.

V americkém Pittsburghu začal minulý týden souboj čtyř profesionálů proti počítačovému programu Liberatus, o němž jeho stvořitelé z Carnegie Mellon University (a po prvních kolech i sami hráči) mluví jako o tom nejlepším, co lze proti člověku v pokeru nasadit.

Reklama
Reklama

V banku je 200 tisíc dolarů a pověst člověka coby nejmazanější bytosti na světě, kterou nikdo neoblafne. Právě blafování je to, co poker počítačům ztěžuje – klasický Texas Hold’em je hra, ve které se může vyskytnout deset na sto šedesátou kombinací, což je dost možná víc než počet atomů v celém vesmíru.

Porazit člověka v něčem takovém by byl pro umělou inteligenci další velký úspěch, což z turnaje „Brains versus AI“ v pittsburském kasínu Rivers dělá výjimečnou událost. Mimo jiné proto, že po prvních kolech si lidé nevedou právě nejlépe. Hraje se klasický Texas Hold’em, kdy každý z hráčů dostane na začátku do ruky dvě karty a kombinuje je s pěti kartami, které se postupně odkrývají na stole. Cílem je poskládat ze sedmi karet co nejlepší ruku – nebo blafovat. V Pittsburghu se proti počítači střídají čtyři hráči a každý s ním sehraje 30 tisíc partií. Turnaj trvá 20 dnů a po prvních dvou už počítač vyhrává skoro o 160 tisíc dolarů. (aktuální stav, živý přenos a archiv partií najdete zde).

Turnaj je odvetou, navazují na podobný souboj v srpnu 2015, kdy lidé vyhráli. Programátoři z týmu profesora Tuomase Sandholma mezitím svůj program vylepšili, mimo jiné v tzv. „pre-flop“ strategiích, tedy v uvažování a sázení v úvodu hry, než se otočí pět společných karet na stole. „Žádný člověk, který používá jen lidský mozek, nic takového nedokáže,“ prohlásil uznale na adresu robotického soupeře jeden ze čtyř hráčů Jason Les (po víkendu byl 72 tisíc dolarů v mínusu).

Pokud by počítač vyhrál, byla by to důležitá zpráva nejen pro pokerovou komunitu. Triumf umělé inteligence může hodně poznamenat svět on-line pokeru, do kterého se obyčejným lidem v situaci, kdy počítače vyhrávají, už nemusí tolik chtít (snaha oživit zájem o hru naživo tváří v tvář opravdovým lidem je mimochodem i jedním z motivů, proč kasíno turnaj sponzoruje). Mnohem důležitější ale je představit si, na co všechno půjde blafující programy použít. „Řekněme, že sháníte taxík na cestu domů. Váš robot ví, kolik chcete utratit, ale Uberu nebo Lyftu tuhle informaci neřekne, místo toho s nimi bude vyjednávat. A teď si představte totéž u miliardových dealů, finančních transakcí s akciemi nebo u realitních obchodů,“ píše magazín Fortune.

Na konci ledna bude dohráno a pak se ukáže, jak moc jsou tyto fantazie předčasné. Zatím se zdá, že moc ne.

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Facebook začíná podnikat konkrétními kroky, jak v Německu letos před volbami zamezit šíření lživých zpráv.

Nová opatření se začnou zavádět „během několika následujících týdnů,“ uvedl Facebook v neděli na svém blogu. Půjde hlavně o tři opatření: 1) usnadnit čtenářům, aby mohli lživou zprávu nahlásit, 2) potvrdit nebo vyvrátit podezření, což pro Facebook budou dělat přímo němečtí novináři a 3) ztížit možnost, jak na šíření hoaxů na Facebooku vydělat.

Reklama
Reklama

Poznatky z toho, jak se nová opatření osvědčí, se budou v budoucnu využívat i jinde ve světě, slibuje Facebook.

Německé úřady už dříve pohrozily Facebooku pokutou až půl milionu eur za každý lživý příspěvek, který zůstane viset na síti déle než 24 hodin. Cílem je zamezit šíření zvěstí typu „Papež podpořil Trumpa“, které po zkušenosti z loňských voleb v USA mohou v čtenosti a počtu sdílení na Facebooku snadno převálcovat normální zprávy a výrazně ovlivnit nálady voličů.

Facebook slibuje odstřihnout od reklamních příjmů notorické šiřitele hoaxů.

Tweetni to

Angela Merkel již loni varovala, že fenomén lživých zpráv na sociálních sítích je pro Německo momentálně jednou z největších hrozeb. Problém se týká i Česka a  souvisí s tím, že mnozí čtenáři lidé považují vymyšlené příspěvky za pravdu a ochotně je dále šíří. Facebook přitom dosud fungoval tak, že příznivce jednoho typu zpráv zásobuje dál podobnou potravou a čtenáři se tak jen utvrzují v rámci svých sociálních bublin ve lži. Mnohé vymyšlené příspěvky přitom ani nemají politické cíle, ale jsou pro svoje tvůrce jen prostředkem jak nasbírat hodně sdílení a vydělat na reklamě.

Nový systém v Německu má uživatelům Facebooku v prvním kole usnadnit, aby podezřelou zprávu označili, což – jak vysvětlil manažer Facebooku Guido Bülow nyní v deníku Bild – spustí proces přezkoumání („fact-checking“), které Facebook svěří do rukou nezávislé novinářské organizace Corrective. Pokud se podezření potvrdí, Facebook zprávu nevymaže, ale označí, a navede čtenáře k věrohodnému zdroji, který uvede věci na pravou míru. Zároveň Facebook slibuje odstřihnout od reklamních příjmů notorické šiřitele hoaxů, kteří se vydávají za regulérní zpravodajské portály.

Rešeršisté, kteří se do fact-checkingu zapojí, zdůrazňují, že za svoji práci nebudou dostávat od Facebooku žádné peníze. „Jsme přesvědčeni, že proti šíření falešných zpráv na sociálních sítích je potřeba udělat vše, co se dá,“ řekl Bildu David Schraven z organizace Corrective.

Reklama
Reklama