Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

První přímý vlak z Číny do Londýna veze ponožky

Město I-wu, počáteční bod železničního spojení mezi Čínou a Evropou • Autor: Profimedia, UPPA News
Město I-wu, počáteční bod železničního spojení mezi Čínou a Evropou • Autor: Profimedia, UPPA News

Mezi Čínou a Spojeným královstvím právě vzniká nová vlaková linka pro dovoz zboží všeho druhu. Prvního ledna, právě když se Evropa probírala ze silvestrovské kocoviny, dal se vlak ve městě I-wu na východě Číny do pohybu a vyrazil na cestu dlouhou 12 tisíc kilometrů, která mu bude trvat 18 dní. Právě v tuto chvíli veze oblečení, kufry a také tisíce párů ponožek, které v polovině ledna vyloží na předměstí Barking na východním okraji Londýna. Posílat ponožky z Číny vlakem se může na první pohled zdát jako ekonomický nesmysl, ale provozovatelé nás ujišťují o opaku.

Ponožky projedou Kazachstánem, Ruskem, Běloruskem, Polskem, Německem, Belgií a Francií. Jelikož rozchodnost kolejí v zemích, kterými souprava pojede, se liší, budou kontejnery několikrát „přesedat“ na jiné podvozky.  Fyzicky tedy z Číny do Anglie nedojede jeden vlak. Čínská vláda v čele s prezidentem Si Ťin-pchingem si ale dává záležet na tom, aby to tak vypadalo. Vlaková linka je totiž součástí politického projektu obnovení Hedvábné stezky, která Čínu a Evropu od pradávna spojovala, dokud ji v 16. století nenahradily námořní cesty. Peking se nyní snaží tuto stezku – a s ní i svůj vliv – obnovit. Londýn není prvním evropským městem, které bude mít vlakové spojení s Čínou. Prezident Si tento plán na obnovu ohlásil už v roce 2013 a od té doby svou zemi koleji propojil s 11 evropskými městy, například Madridem nebo Hamburkem.

Doprava zboží po kolejích je rychlejší než po moři a levnější než vzduchem, a tak by se mohla stát jakousi střední cestou, věří strůjce linky China Railway Corporation. Obří parníky plující přes oceán uvezou 20 tisíc kontejnerů a plavba do přístavů severní Evropy jim trvá měsíc. Vlak uveze kontejnerů jenom 200, zato do Evropy dorazí za skoro poloviční čas. Letecká doprava zase stojí dvojnásobek vlakové, píše agentura Bloomberg.

Podle Michaela Whitea, šéfa britské společnosti Brunel Shipping, která se na lince podílí, bude vlakové spojení konkurenceschopné ve chvíli, kdy se zásilka plující po moři z nějakého důvodu zdrží, anebo když loď v přístavu v Asii prošvihne domluvený termín nakládky, což se stává. Brunel se podílí také na nákladním spojení Madrid-Čína, které je považováno za nejdelší vlakovou linku světa, jež dokonce předčí slavný transsibiřský spoj Moskva – Vladivostok.  Z Madridu do Číny vlak veze španělský olivový olej. Linka do Londýna by měla vymyslet něco podobného, tedy co vozit východním směrem, aby si na sebe vydělala, myslí si White z Brunel Shipping. Podle něho třeba britské designové výrobky; nespecifikoval ovšem jaké.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].