čtvrtek 5. 1. 2017

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Mezi Čínou a Spojeným královstvím právě vzniká nová vlaková linka pro dovoz zboží všeho druhu. Prvního ledna, právě když se Evropa probírala ze silvestrovské kocoviny, dal se vlak ve městě I-wu na východě Číny do pohybu a vyrazil na cestu dlouhou 12 tisíc kilometrů, která mu bude trvat 18 dní. Právě v tuto chvíli veze oblečení, kufry a také tisíce párů ponožek, které v polovině ledna vyloží na předměstí Barking na východním okraji Londýna. Posílat ponožky z Číny vlakem se může na první pohled zdát jako ekonomický nesmysl, ale provozovatelé nás ujišťují o opaku.

Ponožky projedou Kazachstánem, Ruskem, Běloruskem, Polskem, Německem, Belgií a Francií. Jelikož rozchodnost kolejí v zemích, kterými souprava pojede, se liší, budou kontejnery několikrát „přesedat“ na jiné podvozky.  Fyzicky tedy z Číny do Anglie nedojede jeden vlak. Čínská vláda v čele s prezidentem Si Ťin-pchingem si ale dává záležet na tom, aby to tak vypadalo. Vlaková linka je totiž součástí politického projektu obnovení Hedvábné stezky, která Čínu a Evropu od pradávna spojovala, dokud ji v 16. století nenahradily námořní cesty. Peking se nyní snaží tuto stezku – a s ní i svůj vliv – obnovit. Londýn není prvním evropským městem, které bude mít vlakové spojení s Čínou. Prezident Si tento plán na obnovu ohlásil už v roce 2013 a od té doby svou zemi koleji propojil s 11 evropskými městy, například Madridem nebo Hamburkem.

Reklama
Reklama

https://www.youtube.com/watch?v=KisZ57jw5C8

Doprava zboží po kolejích je rychlejší než po moři a levnější než vzduchem, a tak by se mohla stát jakousi střední cestou, věří strůjce linky China Railway Corporation. Obří parníky plující přes oceán uvezou 20 tisíc kontejnerů a plavba do přístavů severní Evropy jim trvá měsíc. Vlak uveze kontejnerů jenom 200, zato do Evropy dorazí za skoro poloviční čas. Letecká doprava zase stojí dvojnásobek vlakové, píše agentura Bloomberg.

Podle Michaela Whitea, šéfa britské společnosti Brunel Shipping, která se na lince podílí, bude vlakové spojení konkurenceschopné ve chvíli, kdy se zásilka plující po moři z nějakého důvodu zdrží, anebo když loď v přístavu v Asii prošvihne domluvený termín nakládky, což se stává. Brunel se podílí také na nákladním spojení Madrid-Čína, které je považováno za nejdelší vlakovou linku světa, jež dokonce předčí slavný transsibiřský spoj Moskva – Vladivostok.  Z Madridu do Číny vlak veze španělský olivový olej. Linka do Londýna by měla vymyslet něco podobného, tedy co vozit východním směrem, aby si na sebe vydělala, myslí si White z Brunel Shipping. Podle něho třeba britské designové výrobky; nespecifikoval ovšem jaké.

 

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Křesťanská sekta zvaná Dvanáct kmenů hlásá návrat ke konzervativnímu stylu života. Její členové si dobrovolně volí podmínky připomínající minulost. Na svých farmách si vousatí muži a ženy v prostých šatech pěstují vlastní plodiny a chovají hospodářská zvířata, věnují se tradičním řemeslům. Své děti odmítají členové Dvanácti kmenů posílat do běžných škol, kde se učí evoluční teorie nebo sexuální výchova. Sekta vznikla ve Spojených státech v 70. letech, ale v 90. letech se její příslušníci usadili i na jihu Německa.

Někteří religionisté společenství neoznačují za náboženskou sektu jako spíš za hnutí s alternativním životním stylem. Společenství na sebe nicméně strhlo nežádoucí pozornost v roce 2013, kdy policie na jednom německém statku Dvanácti kmenů udělala zátah a vzala jeho obyvatelům všechny děti s odůvodněním, že je týrali – bili je rákoskou a podobně. Soud později rozhodl, že zhruba čtyřicet dětí zůstane v pěstounské péči mimo komunitu sekty.

Reklama
Reklama

https://www.youtube.com/watch?v=rq0HuCncxL8

Soudce se při svém rozhodování opíral také o videozáznamy reportéra, který do sekty pronikl a trestání dětí natočil. Sekta bití dětí odůvodňovala citacemi z Nového zákona – když Pán své syny miluje, bije je prutem. Jeden chlapec dostal během výuky ve škole například třicet ran za to, že koktal nebo špatně předčítal. Jedna z učitelek Kmenů byla loni v létě kvůli bití žáků v jejich speciální škole odsouzena dokonce ke dvěma letům ve vězení.

Zabavení dětí vyvolalo v komunitě členů sekty rozruch a část z nich se po zásahu přesunula z Bavorska do sousedního Česka na statek ve vsi Mšecké Žehrovice ve středních Čechách. Na začátku letošního roku odešli z Německa do Česka poslední členové Dvanácti kmenů, napsal deník Süddeutsche Zeitung. Zbylí členové pak vyklidili někdejší domov v bývalém cisterciáckém klášteře v kraji Donau-Ries, kde jich v jednu dobu žilo celkem 140. Obyvatelé bavorského kraje, ze kterého členové sekty odešli, mají podle listu obavy, že české úřady budou k členům sekty a jejich výchovným metodám „ohleduplnější“.  Deník k tomu dodává, že v Česku je možné za určitých podmínek děti vzdělávat doma a rodičům není zcela zakázané je fyzicky trestat.

Reklama
Reklama