Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Denní menu, Společnost

Potřebujeme nové pojmenování pro Google a Facebook. Impérium nestačí

Autor: Globe Media /  Reuters
Autor: Globe Media / Reuters

Je velmi pravděpodobné, že jste si na tento článek klikli poté, co jste jej viděli na facebookovém profilu Respektu, případně jej sdílel některý z vašich přátel. Nebo jste na něj přišli tak, že jste si na prohlížeči Google Chrome otevřeli rovnou web Respektu. A je i jistá možnost, že si jej čtete na svém telefonu s operačním systémem od Googlu zvaným Android.

Jinými slovy: vaši cestu k tomuto článku „zajistila“ jedna ze dvou obřích společností, pro něž – jak upozorňuje britský deník The Guardian – přestávají stačit tradiční označení typu technologická firma i méně tradiční slova jako „platforma“. Podle dvojice autorek, právniček z prestižních britských a amerických univerzit, už nestačí dokonce ani „rozsáhlé impérium“, protože podstata firem přesahuje to, co si s tímto výrazem obvykle spojujeme. „Tyto firmy se staly médii, skrze něž vnímáme a chápeme svět,“ píší Ellen P. Goodman a Julia Powles.

Facebook není pouze sítí, která bez nějaké přidané „agendy“ propojuje lidi, jako se to dříve dělo skrze síť telefonní. Okolnosti našeho spojení s okolním světem jsou nyní někým regulovány a ovlivňovány. Podle autorek tak nestačí k plnému vyjádření vlivu těchto společností ani jejich vymezení coby mocných mediálních firem.

Jak se totiž jasně ukázalo třeba uplynulé léto: síle, s níž tvarují veřejnou debaty nad zásadními událostmi typu Brexit či americké prezidentské volby, nebyla tradiční média schopna čelit. Situace pak dále komplikuje fakt, že samy firmy se hledání nové definice brání a odmítají i jen zařazení mezi mediální společnosti.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].