pondělí 7. 8. 2017

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Tetsuro Takehana žil ve Fukušimě deset let jako dítě. Dnes pracuje jako fotograf v japonských novinách Asahi Shimbun a letos v létě se do nedostupných míst vrátil, aby zdokumentoval, jak se za šest let po jaderné havárii změnila.

Výsledkem je série strašidelných snímků a videí z liduprázdného města zarostlého bujnou zelenou vegetací. Auta se topí ve vysoké, větrem zvlněné trávě, na prázdných parkovištích vyrůstají z děr v asfaltu keře a rodinné domy zarůstají psím vínem až do druhého patra.

Reklama
Reklama

„Jako by se tam zastavil čas. A tráva a stromy přesto rostou dál,“ popsal Takehana svůj zážitek z míst, kam od havárie v březnu 2011 platí zákaz vstupu.

https://www.youtube.com/watch?v=FJAvv_OeXhY

Inzerce
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Němečtí průmyslníci hledají místo pro novou výrobnu lithiových baterií, která by napodobila takzvanou „gigatovárnu“ americké Tesly v nevadské poušti a pomohla Německu zareagovat na nové trendy ve výrobě a spotřebě elektřiny.

Projekt nese názve Terra E a podle agentury Bloomberg se už během měsíce vybere místo, kde bude továrna stát. Ve hře je pět lokalit „v Německu nebo v sousední zemi“, píše Bloomberg. Tedy hypoteticky i v Česku, byť u tak strategické věci není příliš pravděpodobné, že by stavba měla proběhnout za hranicemi.

Reklama
Reklama

Informace pocházejí z rozhovoru s ředitelem projektu Holgerem Gritzkou, který dříve pracoval jako manažer v železárnách ThyssenKrupp a nyní dává dohromady konsorcium účastníků. Ve hře už je 17 podniků. Za dva roky se má začít stavět, v roce 2028 má továrna najet na plný výkon. Celá akce běží s podporou německých vládních úřadů a podle Bloombergu ilustruje, jak se největší evropská ekonomika začíná připravovat na blížící se revoluci v energetické politice.

Baterie mají sloužit k tomu, aby Německo plně využilo potenciál větrné a solární energie - jejichž komplikací transport z míst výroby do míst spotřeby. Baterie by se měly časem hodit také německým automobilkám, u kterých je vidět čím dál větší tlak na příklon k elektromobilům.

Stejný trend se dnes týká celého světa: kapacita všech továren na výrobu baterií letos překročila sto gigawatthodin a do roku 2021 se má víc než zdvojnásobit na 278 GWh. Dnes trhu dominují jihokorejské firmy LG a Samsung; letos se k nim přidala zmíněná americká Tesla, kterou po premiéře nového vozu mnozí považují za podnik diktující směr celému autoprůmyslu.

Projekt Terra E už získal od spolkového ministerstva školství, vědy a výzkumu dotaci ve výši 5,2 milionu eur, v celkovém rozpočtu jde ale spíš o symbolickou sumu – podle Gritzky bude celkem třeba shromáždit kapitál v řádu miliard eur.

CEO Elon Musk at Tesla motors
Elon Musk • Autor: Polaris, Profimedia