Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Denní menu, Politika

Firma spojená s Kremlem nakoupila před americkými volbami reklamy na Facebooku

Autor: REUTERS
Autor: REUTERS

Falešné ruské účty nakoupily na Facebooku politické reklamy za 100 tisíc dolarů, oznamuje titulek na hlavní straně The New York Times.  Nejznámější sociální síť totiž v souvislosti s vyšetřováním ruského vlivu na loňské americké prezidentské volby odtajnila, že obdržela značnou částku za reklamy na společensky palčivá témata.

Facebook nicméně nezveřejnil přesnou podobu reklam ani to, kolik lidí je vidělo. Ví se však, že z celkem 3000 inkriminovaných reklam se přímo na politické kandidáty soustředilo minimum. Nejvíce bylo zaměřeno na témata jako práva homosexuálů, rasové rozdíly, držení zbraní a imigrace – tedy na silně polarizované a emoce vyvolávající problémy. Reklamy se vázaly na zhruba 470 falešných účtů a Facebook tvrdí, že je už všechny zrušil. Účty byly napojené na ruskou Agenturu internetového výzkumu, která je známá právě tím, že využívá neautentické profily ke zveřejňování příspěvků na sociálních sítích a k publikování komentářů v diskuzích.

Podezření z ruského vlivu na vítězství současného amerického prezidenta Trumpa vyšetřuje i Senát a Facebook ve středu s touto kauzou seznámil jeho představitele. Při té příležitosti jeho zástupci uvedli, že našli zhruba ještě 2200 dalších reklam, které vyvolávají podezření o možném napojení na Rusko, ale v tomto případě to není zcela jednoznačné. Tyto reklamy měly stát dohromady v přepočtu přes milion korun; byly zakoupeny americkými účty, které ale měly jako jazyk nastavenou ruštinu.

Američtí politici tak mají na Facebook logicky další otázky: například co plánuje firma udělat, aby k podobnému ovlivňování nedošlo znovu? Facebook v začátku popíral podezření, že se přes jeho platformu šířila propaganda a fake news, nicméně již přijal opatření, která šíření falešných informací znesnadňují. Tato pravidla se však nevztahují k placené reklamě, kterou navíc Facebook umí zaměřit na uživatele s největším zájmem o dané téma.

Celá věc už má nyní jasný protiprávní rozměr: v Americe mají zahraniční firmy, vlády i občané zakázáno „utrácet peníze“ s cílem ovlivňovat americké volby. Informace zveřejněné Facebookem tedy nejspíše vyvolají novou vlnu vyšetřování ruského vlivu na loňské prezidentské volby.

Již v lednu CIA a Národní bezpečnostní agentura došly k závěru, že ruské instituce na přímý rozkaz prezidenta Putina nabouraly účty členů Demokratické strany a nechaly uniknout tisíce emailů a dalších dokumentů s cílem zdiskreditovat jejich kandidátku Hillary Clinton. Instituce už tehdy upozornily i na příspěvky a reklamy placené podle všeho Ruskem, ale ke zveřejnění přesných dat Facebook nevyzvaly.  Zmiňovaly i to, že klíčovou roli v tom může hrát právě Agentura internetového výzkumu, která sídlí v Petrohradu a je úzce napojena přímo na Putina. New York Times o ní píší, že užívá „malou armádu dobře placených internetových trollů s cílem šířit ruskou vládní politiku“.

Přes objevy dalších důkazů – jako je zde popsaná kauza nebo schůzky a kontakty mezi Trumpovými a Putinovými lidmi – však stále neexistuje jednoznačný důkaz, že Trump vyhrál volby díky ruské manipulaci.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].