sobota 1. 10. 2016

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Ta žena se usadila na betonové římse čtyři patra nad rušnou Madison Avenue. Byl na ni zvláštní pohled, jak tam sedí v červenočerných kalhotách od pyžama, černé mikině a růžových žabkách. Nohy přehodila přes okraj budovy a nechala je kývat jako nějaké děcko sbírající odvahu skočit do chladné vody.

Život na římse. Tak zní titulek nesmírně delikátního a ožehavého textu Franka Maina, který publikoval Chicago Sun-Times. Média se vždy zdráhají referovat o sebevraždách a Chicago Sun-Times v tomto ohledu nepředstavuje výjimku, zde ji však po dlouhém zvážení šéfredaktora učinila.

Reklama
Reklama

Sebevražda čtyřiačtyřicetileté ženy šokovala mnoho náhodných kolemjdoucích i sousedů ve čtvrti. Bylo krátce po půl šesté ráno, když se usadila na okraji římsy; váhala. První svědek si ji všiml až v půl osmé, další následovali. Mezi nimi i novinář Frank Main, který ji viděl ze svého balkónu, když si dělal kávu a chystal se do práce.

Vše viděl na vlastní oči a nemohl ten pohled dostat z hlavy. Co to bylo za ženu? Proč to udělala? Proč tak veřejně? S těmito otázkami se Main pouští do pátraní, kdo vlastně byla Kendra Smith. A zároveň s tím přináší mrazivý vhled do zákonitostí a statistik sebevražednosti.

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Někteří lidé už Abea od vidění znali. Během těch čtrnácti přehlídek, jichž se na pařížském Men's Fashion Weeku zúčastnil, ho v publiku nemohli přehlédnout. Vždy to byl zdaleka nejmladší kluk v publiku, přitom vytříbeně oblečený se smyslem pro eleganci i ležérnost. Přitahoval nejen zvědavce, ale i mnohé módní reportéry, kteří za ním tu a tam přicházeli s otázkami. Ptali se, co si myslí o dané kolekci, a proč se zajímá o oblečení. Chce být taky návrhář, až vyroste? A proč vůbec přijel na Fashion Week?

 „Jsem tu se svým otcem, je to spisovatel a píše o našem výletu na Fashion Week pro GQ,“ odpovídal jim drobný kluk. Abe je nejmladším ze čtyř dětí romanopisce Michaela Chabona (mj. Úžasná dobrodružství Kavaliera a Claye, Židovský policejní klub, Telegraph Avenue). A držitel Pulitzerovy ceny pod názvem My Son, Prince of Fashion pro magazín GQ skutečně napsal spíše povídku než reportáž. Jeho syn tu figuruje téměř jako literární postava – symbol extravagance, touhy po kráse a non konformity líčený ve třetí osobě.

Chlapcovu kuráž vyčnívat z davu datuje Chabon už do raného dětství, kdy „obléknout se“ znamenalo „přestrojit se za superhrdinu“. Mohlo by se zdát, že nejmladší ze čtyř sourozenců má nejtěžší pozici najít si svou charakteristiku, zvláštnost či talent, protože ti starší mu všechno zabrali, ale pro Abea tohle nikdy nebyl problém.

Chabon píše: „Od chvíle, kdy se stal sám sebou, bylo to, co Abea vždycky odlišovalo od sourozenců, spolužáků a vrstevníků, míra komfortu a samozřejmosti, s nimiž se dokázal lišit. Každý z nás chce vyčnívat z davu, ale jen málo z nás má talent a ještě méně žaludek odolat tíze konformity. To byl vždy Abeův vzácný dar: nejen vyčnívat a odolávat, ale ještě tak činit s velkou elegancí.“

GQ Chabon
Autor: gq.com

Reklama
Reklama