Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Denní menu

Kde je WC, tam je auto na vodíkový pohon

Nejistá budoucnost. (Mirai zespodu) • Autor: REUTERS
Nejistá budoucnost. (Mirai zespodu) • Autor: REUTERS

Podle některých hlasů už vodíkový pohon automobilů svůj souboj s elektrickými bateriemi definitivně prohrál. Elektrické baterie jsou budoucnost, rozhodl se automobilový průmysl. A vskutku - když si dnes pořídíte elektroauto, můžete jej používat bez větších obtíží. Nabíjecích stanic je ve vyspělém světě (včetně Česka) dost, stejně jako nechybí další servis. To u vodíkových aut neplatí, protože - ještě - nepřekonala problém “je málo vodíkových pump - nikdo si proto nekupuje vodíková auta - nikdo proto nestaví nové vodíkové pumpy”.

Ovšem Toyota, největší automobilka světa, se nápadu pohonu na vodík pořád drží, takže zase tak ztracená idea být nemusí. A přichází s překvapivými inovacemi.

I když, s inovacemi. Bioplynové stanice nejsou žádná technologie budoucnosti, nýbrž žhavé současnosti. Odpad z lidských záchodů je už dnes cenný energetický zdroj. V Toyotě dělají jen o jednu věc navíc než v běžných bioplynkách, dvakrát extrahují oxid uhličitý a získávají tak čirý vodík.

Čistička odpadních vod je všude, a to je toyotí řešení problému s nedostatkem vodíkových pump - protože jak píše server Quartz, “kde je hovínko, je i člověk”. A kde je člověk, je často i garáž a v něm auto, to skoro není třeba doříkávat.

Jestli to auto bude vodíkové, to už záleží na tom, zda se Toyotě podaří o svém nápadu přesvědčit japonská a kalifornská města - tyhle dva státy jsou tahouni automobilových proměn. Toyota pro to jistě udělá hodně. A má pravdu v tom, že vodíková auta se prakticky ve všem podobají benzinovým - tím, jak snadno se tankují, jaký mají dojezd. A zvyk je železná košile. Byť si to Elon Musk nemyslí.

V téhle souvislosti přišla podobná zpráva z Kalifornie. Kanál Fox News ji sice uvedl tak, že “v Kalifornii možná bude regulováno kraví prdění”, to je ovšem zkratka. Kalifornští zemědělci budou muset snížit produkci metanu ze svých chovů (a ano, kraví bzdění je velký zdroj). Ovšem nebudou muset svůj skot přemlouvat k větší zdrženlivosti, nýbrž dostanou dotaci na zpracování kravího hnoje - právě na zdroj energie.

Vše se spojuje: cesta k tiché a ekologické dopravě vede přes kraví bučení.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].