Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Dělníci kultury, Kultura

Proč stojí za to vidět Bong Joon-hoa

Do Prahy teď o víkendu přijíždí jeden z nejzajímavějších filmařů poslední dekády Bong Joon-ho. Setkat se s ním můžete v pražském Světozoru, kde uvede v sobotu a v neděli v rámci festivalu FilmAsia retrospektivu všech svých celovečerních filmů.

Řeknete-li Korea, nejednomu filmovému fanouškovi se rozsvítí oči vzrušením. Přibližně od přelomu milénia prožívá tamní filmový průmysl boom a domácí filmy začaly válcovat hollywoodské blockbustery. Do kinematografie stát nacpal významné peníze, což pomohlo generaci mladých tvůrců, kteří chytili svou šanci za pačesy a během pár let udělali z korejského filmu jednu z nejžádanějších značek. Korejci totiž dokázali velmi dobře řemeslně okopírovat schémata žánrových filmů od romantických komedií až po gangsterky, ale ještě jim přidali punc exotiky a originality, která sterilnímu Hollywoodu tak dlouho chybí. A do Prahy teď o víkendu přijíždí jeden z nejzajímavějších filmařů poslední dekády Bong Joon-ho. Setkat se s ním můžete v pražském Světozoru, kde uvede v sobotu a v neděli v rámci festivalu FilmAsia retrospektivu všech svých celovečerních filmů.

Jako tvůrce připomíná Bong Joon-ho chameleona, který i v rámci jednoho filmu dokáže obratně míchat žánry a stylistické přístupy. Jeho filmy jsou zároveň komerčně přístupné a zároveň přitahují filmové kritiky a artové diváky na festivalech. Svět objel po přehlídkách už jeho nízkorozpočtový debut Pes, který štěká, nekouše (2000) spojoval komedii a novovlné drama v mozaikovém příběhu několika postav ze soulského sídliště, na němž kdosi začal likvidovat psy. Za absurdní zápletkou a výstředními charaktery ale vysvítá satira na korejskou společnost v době ekonomické krize.

Výstižný obraz doby, tentokrát ale osmdesátých let, kdy v Koreji ještě autokraticky vládla junta. Vynikající kriminálka vychází z reálného, nevyřešeného případu sériových vražd v zemědělském regionu u města Hwaseong. Film se soustředí primárně na vyšetřovací procedury a nevybíravé metody místních policajtů s korektním přístupem elitního detektiva ze Soulu, který přijel případ vyřešit. Nakonec ale film, který obsahuje prvky hororu i grotesky, ústí v existenciální podobenství o naší neschopnosti zjistit stoprocentní pravdu.

Bezkonkurenčním miláčkem (nejen) korejského publika se ale stal až s filmem Mutant, který doma překonal veškeré komerční rekordy. V katastrofickém příběhu o zmutované příšeře, která se vynoří z vod soulské řeky Han a začne ohrožovat město, postavil do centra motiv nesoudržné mezigenerační rodiny, kterou stmelí boj o holý život. Rodinná pouta hrají důležitou roli i v Bongově posledním a zatím asi nejlepším filmu. Snímek Matka přináší fascinující příběh ženy, která bojuje za propuštění mentálně retardovaného syna obviněného z vraždy. Bong se tu opět ukazuje jako mistrný vypravěč, který si obratně pohrává s očekáváním diváků. Rafinovaně vystavěné drama antických rozměrů se opírá i o skvělé herecké výkony, obzvlášť co se týče titulní postavy, kterou si zahrála démonicky přesvědčivá Kim Hye-ya.

Dnešní sloupek berte jako nepokrytou pozvánku na festival. Kdo se o propršeném víkendu vydá na jakýkoli z výše uvedených filmů, rozhodně neprohloupí. A jako bonus uvidíte tváří v tvář režiséra, který je svých dvaačtyřiceti letech vlastně ještě pořád na začátku kariéry. Skoro jisté je, že o něm v budoucnu ještě hodně uslyšíme.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].