Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Audit Jana Macháčka

Mají mít politici nižší platy? Poslanec nebo paša?

Jan Macháček • Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer
Jan Macháček • Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Vládní koalice jedná o návrhu, aby politici měli nižší platy a zdanili si poslanecké náhrady. Problém ale není ve výši poslaneckých platů. Lze si dokonce představit, že samotné platy mohou být mnohem vyšší (tím by se mimochodem snížila možnost, že by si poslance koupila nějaká zájmová skupina).

Jakékoli poslanecké náhrady (snad vyjma jednoduše vypočteného cestovného – a to vlakem či autobusem, protože letadlo je nadstandard) je však třeba úplně zrušit. Normální občané také nemají žádné orientální výhody jako slevy na jídlo a náhrady za oblečení, boty a telefon. Přesto se dokážou obléknout, obout a telefonovat.

Když bude nějaký poslanec či senátor chtít, ať si ze svého platu zaplatí třeba čtyři asistenty, jiný poslanec může mít třeba dvě poslanecké kanceláře a další nemusí mít kancelář a třeba ani asistenta, protože to zvládne bez něj. Zkrátka - svoboda volby.
To je rozdíl mezi populismem a sebevědomou otevřeností. Populismus velí snižovat platy a zalíbit se. Sebevědomý přístup znamená odhodlání k jednoduchosti, přehlednosti a konec komunistických účetních a škatulkářských předpisů.

Která strana je populistická? V případě vznikající vládní koalice jsou tak nejčastěji hodnoceny Věci veřejné. Slibují přece pořádek a hlídají v žlutých tričkách na dětských pískovištích. Vymýšlejí nesmysly jako slučování ministerstev obrany a vnitra či zrušení tanků a dělostřelectva.

Na ODS a TOP09 by se ale také leccos našlo. Nejdůležitější je asi to, že obě strany stále trvají na tom, že není vůbec třeba zvyšovat daně. Pánové a dámy, probuďte se! Je po volbách. Přečtěte se návrhy a závěry odcházejícího ministra financí Eduarda Janoty, pohovořte s rozumnými ekonomy, kteří nemají na očích ideologické klapky.
Odmítání zvyšovat daně je také svého druhu populismus. Rozumní ekonomové se shodnou, že sanaci rozpočtové situace má tak ze třetiny činit zvýšení daní a ze dvou třetin rozpočtové škrty.

Samozřejmě zvyšovat daně je třeba tam, kde to bude znamenat možnost jejich efektivního výběru či inkasa, nikoli tam, kde to je jaksi pouze na oko nebo tam kde to má symbolický význam (jde tedy o posun DPH, daň z nemovitostí, zdanění hracích automatů apod.). Zvýšení daňové progrese u příjmů nad 145.000 jak navrhují Věci veřejné bude mít na rozpočtové příjmy minimální efekt.

A koneckonců od toho jsou tady renomované zahraniční instituce jako je Mezinárodní měnový fond, které umí otestovat každé jednotlivé úsporné opatření a jeho dopad na hospodářský růst.

Nakonec je zajímavé, že reformní má být rozpočet až na rok 2011. To už ale začne pomalu veškerý reformní elán vyprchávat.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].