0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Agenda23. 1. 20233 minuty

Výzkumné agentury shodně hlásí vysokou volební účast a náskok Petra Pavla

Voliči neúspěšných kandidátů zamířili k bývalému generálovi, výjimkou jsou příznivci Jaroslavy Bašty

Autor: Milan Jaroš

Všechny průzkumy relevantních agentur před druhým kolem prezidentských voleb už jsou známé. Každá zveřejnila v mezidobí jedno šetření a všem z těchto dat shodně vychází, že favoritem 2. kola je Petr Pavel, kterému výzkumníci naměřili poměrně značný náskok před lídrem ANO Andrejem Babišem. Po agenturách Ipsos, STEM a Kantar nyní publikoval poslední předvolební průzkum i Median, který tento trend jen potvrdil.

Z čísel Median vychází, že Petr Pavel by ve druhém kole, které se uskuteční tento pátek a sobotu, získal necelých 58 procent hlasů. „Pavel má převahu u voličů do 55 let věku, Andrej Babiš u voličů ve věku 55 a více let. Platí, že s rostoucím věkem respondentů narůstá též podpora Andreje Babiše,“ komentují výzkumníci Medianu rozložení voličů.

↓ INZERCE

Median zároveň zkoumal rozložení voličů neúspěšných kandidátů a kandidátky z prvního kola - a zjistil, že s výjimkou příznivců Jaroslava Bašty se ve většině rozhodli volit Petra Pavla. Z voličů Danuše Nerudové deklaruje podporu Pavla téměř 79 procent lidí, zatímco 14 procent chce volit Andreje Babiše. U Pavla Fischera je to přibližně 87:13 ve prospěch Pavla. Naopak podpora voličů kandidáta SPD Jaroslava Bašty nahrává Babišovi: u nich je podpora 75:7 (a zbytek zatím neví).

K podobným závěrům, co se rozvrstvení podpory týče, došla také agentura Ipsos, podle které by pro Petra Pavla „hlasovalo téměř devět z deseti voličů Danuše Nerudové i Pavla Fischera a přibližně dvě třetiny voličů Marka Hilšera. Andrej Babiš by naopak častěji čerpal podporu od Jaroslava Bašty, volit ho zvažuje téměř sedm z deseti jeho původních voličů“. I měření aktuální podpory mezi oběma finalisty vychází Ipsosu podobně jako u Medianu - 59:41 ve prospěch Pavla.

Stejně tak STEM hovoří o podobném rozložení nálad voličů (57,6 procenta pro Petra Pavla a 42,4 procenta pro Andreje Babiše). Šetření této agentury nabízí i transfer voličské podpory z minulé přímé volby mezi Milošem Zemanem a Jiřím Drahošem z ledna 2018. „Andrej Babiš oslovuje tři čtvrtiny Miloše Zemana z druhého kola minulých prezidentských voleb. Menší, přesto stále podstatná část pak zvažuje podporu Petra Pavla,“ píší výzkumníci, naopak voliči Jiřího Drahoše či prvovoliči zcela dominantně směřují podporu k Pavlovi. I STEM pak uvádí coby „hlavní důvod současné podpory Petra Pavla“ přelivy voličů neúspěšných kandidátů.

Rovněž šetření agentury Kantar a Data Collect favorizuje Petra Pavla: 46 procent dotázaných je přesvědčeno o volbě generála ve výslužbě a dalších sedm jeho volbu zvažuje. Andreje Babiše pak chce volit 29 procent a dalších devět jej zvažuje (devět procent zatím neví). A také zde se drtivá většina voličů neúspěšných kandidátů kloní k Petru Pavlovi (opět s výjimkou voličů Jaroslava Bašty).

Agentury se navíc shodují ve vysoké volební účasti. Agentuře STEM hlásilo ochotu účastnit se druhého kola přes 70 procent dotázaných a stejně tak je tomu v případě Kantaru (71 procent). Median dokonce píše, že k volbám deklaruje přijít 76 procent lidí,  naopak Ipsos hovoří o předpokládané volební účasti 69 procent. A jak k tomu podotýkají výzkumníci STEM, lidé se „stylizují do role odpovědných občanů: realita je však zpravidla slabší“.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].