Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Volby 2021: ČSSD shání kandidáty, SPD platí billboardy, Piráti mění kurz

Předvolební přehled Respektu vás dvakrát týdně provede nejdůležitějšími událostmi

Jan Hamáček a Roman Onderka • Autor: Říhová Michaela
Jan Hamáček a Roman Onderka • Autor: Říhová Michaela

Přihlaste se k tomuto newsletteru

Toto není postoj církve

Mezi tváře uskupení Volný blok se nově zařadila členka Rady České televize ekonomka Hana Lipovská, a to rovnou v čele pardubické kandidátky. „Já nepodporuju konkrétní názory a konkrétního člověka. Já podporuju program Volného bloku,“ odpověděla pro DVTV na otázku, jak se staví k extremistickým výrokům lídra strany, ex-poslance SPD Lubomíra Volného. Postu radní ČT, na který byla navržena Českou biskupskou konferencí, se zatím vzdávat nehodlá. Předseda rady se od její kandidatury distancoval. Podobně jako olomoucký arcibiskup Jan Graubner, který na webu odmítl politické postoje kandidátů spojovaných s římskokatolickou církví; kromě Lipovské jde také o zaměstnance pražského arcibiskupství Josefa Nerušila kandidujícího za SPD. Mimo jiné napsal, že jejich kandidaturu za subjekty s extrémními názory není možné přejít mlčením, a také že „politický postoj těchto osob není postojem církve“. S tímto prohlášením se ztotožnil i pražský arcibiskup, kardinál Dominik Duka.

Lipovskou a Nerušila pojí také členství v radách veřejnoprávních médií - Nerušil je v Radě Českého rozhlasu. „Zákon pravděpodobně porušován není. Nicméně je to etický problém,“ vyjádřil se ke kandidatuře obou radních ve Dvaceti minutách Radiožurnálu Aleš Juchelka, poslanec hnutí ANO a zároveň místopředseda volebního výboru, který má mimo jiné na starosti fungování mediálních rad.

Hledáme kandidáty, značka spěchá

Jihomoravským sociálním demokratům zase od pondělí na kandidátce čtrnáct lidí schází. Na odevzdání finální kandidátní listiny jim přitom zbývá pouhý týden. Má to na svědomí rozhodnutí celostátního grémia vyměnit na postu tamního lídra Břetislava Štefana za místopředsedu strany Romana Onderku. Štefan se totiž se třetím místem, které při současných preferencích nezaručuje postup do sněmovny, nespokojil: na pondělním jednání oznámil, že odstupuje, a společně tak učinilo s ním dalších třináct lidí. Vedení strany proto nyní podle informací Hospodářských novin intenzivně shání náhradníky a ke kandidatuře se snaží přesvědčit sociálnědemokratické starosty i místostarosty v regionu. Místopředseda ČSSD Jiří Běhounek pro HN odůvodnil Štefanův přesun následovně: „Neudělal příliš mnoho tiskových konferencí, v průzkumech nebyl známý. Na situaci ohledně tornáda také nereagoval. Jestli o sobě tvrdí, že je známý, tak se přeceňuje.“

SPD: 20 milionů za billboardy

Start letošního volebního klání prezident Miloš Zeman vyhlásil s mimořádným předstihem, těsně na sklonku loňského roku. A podle zjištění Radiožurnálu za sedm měsíců volební kampaně zatím sněmovní strany dohromady utratily zhruba 140 milionů korun. Veškeré výdaje musejí vykazovat na transparentních účtech a podle zákona nesmí celkově utratit více než devadesát milionů. Na pomyslné špici se zatím drží hnutí SPD, které investovalo skoro dvacet milionů jen do pronájmu billboardů, a pak koalice Spolu - jak vypadá její kampaň v terénu, píšeme v aktuálním čísle. Vládní strany se kampaň chystají zintenzivnit od září. Podle šéfa poslanců ODS Zbyňka Stajnury přitom kampaň vedou za státní peníze, ačkoliv se tváří přesně opačně.

Kampaň/návštěva

 Jak vypadá plynulé přepínání z módu kampaň do módu oficiální návštěva v podání předsedy vlády a lídra hnutí ANO Andreje Babiše, sledovala v úterý reportérka Ivana Svobodová na Ústecku, kde bude nakonec podle čerstvých informací Babiš kandidovat: „V ruce mají knihu z minulých voleb O čem sním, když náhodou spím, v níž premiérův tým sepsal Babišovy vize. A chtěli by i tu novou nazvanou Sdílejte, než to smažou a podtitulem Přečti si pravdu!, kterou dal Babišův tým jeho jménem dohromady pro letošní volby. Ta se tu ale nerozdává, čeká v kufru auta na odpoledne, kdy skončí premiérský program a začne volební kampaň Andreje Babiše.“ Vydání zmíněné knihy pak má hnutí ANO vyjít na 5,5 milionu.

Změna kurzu

Piráti chystají změny. Reagují tak na stagnaci a odliv potencionálních voličů jejich koalice se Starosty. Pro zprvu jasné lídry preferencí se karta začala obracet zhruba na začátku května - potom, co představili volební program, který se pro svou podrobnost stal snadným terčem kritiky konkurence. Podle serveru Seznam Zprávy tak Piráti v kampani chystají několik strategických změn. Jednak má nepřekvapivě zesílit kontaktní kampaň - třeba lídrovi Pirátů Ivanovi Bartošovi má konkrétně pomoct civilnější forma prezentace, k čemuž patří i hra na harmoniku. Koalice jako taková pak chce zacílit na ekonomicko-společenský restart po covidové krizi, ochranu životního prostředí, boj s korupcí a školství - a slibuje si od toho, že právě s těmito tématy by se ji voliči měli do dvou měsíců spojovat.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].