Média jsem dal do latě, teď ještě ten fotbal. (Viktor Orbán)
Média jsem dal do latě, teď ještě ten fotbal. (Viktor Orbán) • Autor: Globe Media / Reuters

Právě v neděli z maďarských rozhlasových vln mizí stanice Klubrádio. K naladění byla jen v Budapešti a okolí (kde ovšem žije každý čtvrtý obyvatel země) a bylo to poslední na vládě nezávislé rádio v zemi. Nedávným rozhodnutím soudu definitivně přišlo o licenci a přesouvá se na internet. Teoreticky tedy lidem v dalším poslechu nic nebrání, mobilní data navíc nejsou v Maďarsku drahá a popularita podcastů zde roste stejně jako kdekoliv jinde. Praxe ovšem bude s velkou pravděpodobností jiná. Jde o umlčení dalšího nezávislého mediálního hlasu v zemi.

Oficiálním důvodem odebrání licence ze strany úřadů jsou na první pohled nepatrné přestupky. Telekomunikační úřad už dříve vyčítal Klubrádiu, že reklamy jsou příliš hlasité a že se zpožděním dodalo formální dokumenty o “obsahu a zacílení vysílání”. Klubrádio to uznalo - a jak píše zpravodajský server 444.hu, zaplatilo vyměřenou pokutu v přepočtu 2000 českých korun. To samo podle ředitele rádia Andráse Aratóa svědčí o „závažnosti“ chyb.

Reklama
Reklama

Klubrádio ale udělalo osudovou chybu z nedbalosti a opomenutí: maďarský zákon stanoví, že pokud se přestupek opakuje dvakrát v určitém časovém úseku, nemusí úřad licenci automaticky prodloužit. Nikdo z pozorovatelů nepochybuje, že konec Klubrádia je politicky motivovaný - a stanice sama nepřátelsky naladěnému režimu strany Fidesz dala do rukou vlastní osud. Proti úřednímu rozhodnutí se sice Klubrádio odvolalo, ale soud rozhodl, že úřad postupuje dle litery zákona.

Stanici se zebrou v logu se vláda Viktora Orbána snaží dostat z veřejného prostoru od nástupu k moci v roce 2010. Možná kvůli pověsti Klubrádia jako zaryté bašty budapešťského levicového liberalismu se strana Fidesz nesnažila získat kontrolu na rádiem osvědčenou cestou: finančně vyčerpat - koupit - přebudovat v provládní médium. Od počátku se telekomunikační úřady snaží Klubrádio zbavit licence administrativními způsoby. Na počátku minulé dekády vedla stanice dlouhou soudní bitvu podobnou té současné, kterou vyhrála. Nyní už byla neúspěšná.

Koukejte z Varšavy

Konec poslední nezávislé maďarské stanice přichází v době, kdy se maďarským vzorem inspiruje polská vládní strana Právo a spravedlnost. Stejně jako to již dříve udělal Fidesz, chce zavést zvláštní mediální daň (více o záměrech polské vlády v aktuálním vydání Respektu, která by média postrčila směrem k finančním potížím.

V Maďarsku takto oslabené firmy skupovali oligarchové Fideszu, kteří zbohatli na veřejných zakázkách. V některých případech se k tomu podle hodnověrných spekulací (ale stále jen spekulací) přidaly i otevřené výhrůžky majitelům a inzerentům.

Postupně státostrana Fidesz ovládla devadesát procent mediálního trhu. Příběh Klubrádia je jiný, bylo to nicméně poslední rádio nesloužící vládě. Z velkých nezávislých maďarských médií již čtenářům a divákům zbývají jen server 24.hu a televize RTL Klub. Ve svých kategoriích jsou nejsledovanější a nejčtenější. K nim lze připočítat relativně nový server Telex, který založili redaktoři z online deníku Index, jejž v létě také ovládli lidé Fideszu.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Tomáš Brolík

zástupce šéfredaktora, Fokus

brolik

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte