Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Dojde v kampani také na „ekoteroristy“? Dá se to čekat, politici mají nabito

Dostavba D1 u Přerova: Havlíčkův úřad vydal stavební povolení a teď vede závod s časem

Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš

Přijdou v předvolební kampani na přetřes oblíbení „ekoteroristé“ a hrdinný boj politiků proti nim? Dá se to čekat. 30. července totiž vydalo ministerstvo dopravy stavební povolení na dokončení posledního úseku dálnice D1. Nenápadná zpráva, která se objevila na úřední desce zmíněného úřadu o pět dní později, snadno zanikne v závodu na dokončení modernizace D1, o níž Andrej Babiš před říjnovými volbami usiluje. Zmíněná dostavba se ovšem týká moravské části naší hlavní dálnice a po dokončení má umožnit nejen rychlejší cestu na trase Ostrava-Praha bez zajížďky k Olomouci, ale stane se také součástí budoucí dálniční cesty z Vídně do Polska.

Poslední desetikilometrový úsek u Přerova se připravuje od roku 2005 a vázne na odporu obyvatel obce Dluhonice, kterým má dálnice zničit domy. Tomu se přitom dalo poměrně snadno vyhnout posunutím tělesa dálnice o nějakých 100 metrů dál od Dluhonic, český stát to ale dlouhodobě odmítal s argumentem, že by se stavba zpozdila. To se ale kvůli odporu lidí stejně stalo a termín dokončení není dodnes jasný. Přitom v listopadu skončí výjimka z hodnocení EIA vydaná v roce 2016. Pokud propadne, bude se muset proces hodnocení vlivů na životní prostředí opakovat a dostavba se dál posune.

Krásný výhled z okna

Jak to tedy teď vypadá u Přerova s termíny? Ministerstvo dopravy si se stavebním povolením pospíšilo a vydalo jej zhruba za měsíc. Odpůrci stavby přes Dluhonice, z nich nejaktivnější je skupina postižených rodin ze zmíněné vesnice spolupracující s organizací Děti Země, teď stavební povolení studují a připravují rozklad (odvolání). Miroslav Patrik z Dětí Země říká, že zřejmě požádají o přezkoumání odborných podkladových stanovisek, z nichž některé, například rozptylová studie, jsou už řadu let staré a nemusí plnit svůj účel.

Pokud dojde k zamítnutí rozkladu, mají odpůrci dálnice měsíc na podání žaloby a podstoupení sporu k soudu. Po jeho rozhodnutí mohou podat ještě kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu a dá se čekat, že všech těchto možností Děti Země využijí. Dluhonickým rodinám jde totiž o hodně: některé se budou muset kvůli dostavbě dálnice vystěhovat, jiným bude přímo před okny stát dálniční most.

Třicátého listopadu přitom končí platnost mimořádně vydaného povolení EIA. To pochází z roku 2016, kdy Česko požádalo Evropskou komisi o zkrácené řízení, aby nedošlo ke zpoždění prioritních dálničních staveb. Od té doby ale stát nedokázal najít s postiženými občany shodu, případně věc podle zákona dostatečně rychle zúřadovat. Šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl přitom v Hospodářských novinách připustil, že pokud by se ještě v roce 2015 tělo dálnice posunulo dál od Dluhonic tak, jak žádají odpůrci, dokončení stavby mohlo proběhnout rychleji.

Nové šetření vlivů na životní prostředí EIA by se muselo otevřít připomínkám veřejnosti. Pokud by ale úřady postupovaly rychle a bez chyb, nemuselo by jít o větší zpoždění než 1–2 roky. Nejúkorněji přitom nesou odklady dostavby dálnice obyvatelé Přerova, přes který dnes auta cestující mezi oběma konci D1 jezdí.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].