Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Z nového čísla

Nebe pod Prahou

Dopravní podnik se po letech mlčení pouští do rehabilitace vizuální podoby metra

Můžeš odejít a můžeš se vrátit. Jaromír 99 v pražském metru • Autor: Matěj Stránský
Můžeš odejít a můžeš se vrátit. Jaromír 99 v pražském metru • Autor: Matěj Stránský

Denně ho navštíví milion dvě stě tisíc lidí. Takovou popularitu žádný jiný prostor v Česku nemá. Horší je to ale s jeho pověstí: místo aby si v něm pobyt užívali, většina cestujících se z pražského metra naopak snaží co nejrychleji dostat ven. U vzniku ojedinělého díla stála myšlenka skloubit jeho užitnou hodnotu s uměleckou. Aby bylo metro příjemné nejen coby prostředek rychlé přepravy, ale aby bylo příjemné i na pohled. Realizace se nejprve ujali komunističtí plánovači a po změně režimu se na důležitý – a ve světě ne zcela běžný – druhý bod prostě zapomnělo.

Sedmatřicet let od otevření svého nejstaršího úseku tak jediná zdejší podzemka rozhodně nepřipomíná místo, v němž by stálo za to trávit delší než nezbytně nutný čas. Vedení Dopravního podniku hlavního města Prahyse s tím ovšem právě teď rozhodlo něco dělat. A jak se zdá, s metrem má opravdu ambiciózní plány.

Ukončete divadelní výstup

Vedle dvou abstraktních obrazů je hlavní výzdobou téhle kanceláře velká mapa Prahy pokrytá třemi tlustými barevnými čarami. Označují trasy podzemní dráhy a na některých stanicích jsou do nich zapíchnuté vlaječky. „Je to první test toho, jak se lidé k oživení metra stavějí,“ vysvětluje Lenka Hluchá, která má v pražském Dopravním podniku na starosti projekt Umění v metru, zkráceně UM!. Pro společnost pracuje od dubna a ony vlaječky označují první viditelný výstup jejího týmu.

Šest stanic nyní zdobí práce stejného počtu komiksových tvůrců. Vybrána pro ně byla symbolicky nejstarší trasa C, na které si chtějí dopraváci vyzkoušet, že vizuální sdělení nemusí „cestující obtěžovat, jak tomu je mnohdy u komerčních reklam a spotů, ale mají si své diváky najít“. Nejlépe se to podařilo jednomu ze zakladatelů zdejší streetartové scény Vladimirovi 518. Jeho plakáty s portréty bezdomovců, z nichž udělal jakési superhrdiny podzemního světa, jdou doslova na dračku: už dvakrát je museli na Kačerově znovu instalovat, protože je někdo ze sloupů stanice ukradl.

Celý článek čtěte v novém čísle Respektu, které vyjde v pondělí 28. 11.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].