Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Z nového čísla

Matky vládnou internetu

Digitální revoluce má nečekané vítěze

Když chce politik rozumět ženám, musí s nimi chatovat. (David Cameron na návštěvě jednoho z mnoha mateřských webů) • Autor: Isifa
Když chce politik rozumět ženám, musí s nimi chatovat. (David Cameron na návštěvě jednoho z mnoha mateřských webů) • Autor: Isifa

Ostře sledované televizní debaty bývají pro lídry politických stran tím nejobávanějším bojištěm. Skutečně zátěžovou zkoušku však pro britské volební rivaly Gordona Browna a Davida Camerona v roce 2010 znamenala jiná událost. Věděli, že pokud chtějí zapůsobit na nerozhodnuté voličky, nemají lepší možnost než zúčastnit se chatu na webu Mumsnet – předním britském rodičovském portálu, který měsíčně navštíví 5 milionů nastávajících či čerstvých matek. Moc se jim to nepovedlo. V neformálním prostředí mateřské komunity, jejíž členky se většinou schovávají za přezdívky, působili oba lídři strojeně a nepřesvědčivě. Gordon Brown se dokonce zdráhal prozradit, jaká je jeho nejoblíbenější sušenka, což druhý den političtí komentátoři vykládali jako důkaz nerozhodnosti.

Uvedená historka může znít úsměvně, ale ukazuje na pozoruhodný trend. Těhotné ženy a matky jsou dnes bezkonkurenčně nejaktivnější uživatelky sociálních sítí, blogerky a účastnice diskusních fór. Internet se stal jejich druhým domovem, protože dokázal zásadně proměnit kvalitu mateřství. Prolomil izolaci, která k výchově malých dětí po generace patřila. A právě na síti vznikly nebo se šířily všechny hojně diskutované fenomény jako nošení miminek v šátku, návrat k látkovým plenám, pochybnosti o očkování nebo požadavky na přirozený porod. Zkrátka – pokud si původní vizionáři od internetu slibovali prostor svobodného šíření informací, málokdo tuto misi vedle hudebních pirátů nakonec naplnil tak jako matky.

Mumsnet je dnes nepřehlédnutelnou institucí, kde se vedle rodinných problémů probírá kultura, ekonomika i sociální politika. Justine Robertsové v anketě BBC připadlo místo sedmé nejvlivnější ženy Británie. Každý měsíc se její jméno objevuje v téměř padesátce článků napříč hlavními ostrovními deníky. To protože zná názory matek jako nikdo jiný a dokáže novinářům odpovědět na to, co si myslí o výchově, politice nebo standardizovaných obalech na cigarety.

„Mou největší útěchou je to, že se nám snad trochu podařilo pohnout s tím odvěkým předsudkem, že ženy na mateřské jsou nudné a hloupé,“ konstatovala v prosinci v rozhovoru pro Financial Times. Podobný stereotyp panuje i v České republice. Všeobecné veselí z infantilních zdrobnělin jako „těhulka“ nebo „mimísek“, jimiž hýří některé matky na Facebooku, přitom zastírá skutečnost, že právě díky internetu nová generace našla návod i sebevědomí, jak dát sbohem pasivní podobě mateřství, která navazovala ještě na socialistickou tradici.

banner Respekt zamcene • Autor: Respekt
banner Respekt zamcene • Autor: Respekt

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].