Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Z nového čísla

Jarmusch za pade

Češi podlehli levným filmům a čekají, co bude dál

Kromě fajnšmekrů na situaci žehrají klasické půjčovny. • Autor: Milan Jaroš
Kromě fajnšmekrů na situaci žehrají klasické půjčovny. • Autor: Milan Jaroš

Poutač malého krámku v zastrčené ulici na pražské Letné anoncuje tři komodity. Zatímco ale potraviny a nápoje uvnitř připomíná už jen zapnutý chlaďák s několika lahvemi nealka pro personál, třetí sektor v podobě filmových DVD přetéká z regálů. „Už to zdaleka není ono,“ stěžuje si za pultem provozovatel prodejny Georges Saliba. Obchodník vsadil před dvěma lety na sortiment, který tehdy slavil boom (podobně jako chvíli předtím třeba v Polsku), ale mezitím se věci zásadně proměnily. „Trh je přesycený, lidé se na to nestíhají dívat. Vždyť za týden vyjde i padesát titulů,“ kroutí hlavou Saliba.

Stejně se dnes cítí spousta dalších prodejců, kteří si na širokém a žánrově pestrém koláči digitálních nosičů založili živnost. A panu Salibovi dávají za pravdu i oficiální statistiky. Boom levných filmů na stáncích umožnil obchodní model, který kalkuluje s nízkou prodejní cenou, malými nároky na technickou kvalitu a masivním nákladem. Českým průkopníkem byl knihkupec Jan Maivald, který v roce 2005 vydal Bergmanovu Sedmou pečeť ve svém řetězci Levné knihy za baťovských 99 korun. V éře, kdy stál disk s hollywoodským filmem v obchodech k pěti stovkám, to byla neodolatelná výzva: diváci si poprvé mohli pořídit domů DVD v ceně lístku do kina.

Maivald tehdy využil díry na trhu. A další tituly, od klubových filmů Akiry Kurosawy po lidové komedie se Spencerem a Hillem, brzy v jeho prodejnách následovaly. O dva roky později se naplno rozjely tituly, přibalené za zvýhodněnou cenu k novinám a časopisům. To bylo ono: statisícové prodeje prvních vypuštěných vlaštovek – zejména osvědčených českých komedií a pohádek – ukázaly, že na Čechy a Češky budou filmy distribuované s novinami fungovat. O tři roky později se ovšem ukazuje, že ne navěky.

Přestože rok od roku stoupá počet nabízených titulů v segmentu nejlevnějších filmových a hudebních nosičů, poptávka po nich postupně klesá. Velcí hráči na trhu se postupně boomu příbalových titulů pružně přizpůsobili, provozovatelé klasických půjčoven DVD lomí rukama a diváci s povděkem kvitují, že invaze levných filmů v papírových obalech stlačila ceny na minimum. Situace na trhu s filmy se ale mění tak rychle, že skoro nic není možné brát doslova.

Zdražujeme
Je podvečer všedního dne a v Salibově krámku se během čtvrthodinky střídají čtyři zájemci o levné DVD. Denně se prodá tak padesát kusů, před pár lety to bylo ovšem o řád víc. Jeden ze zákazníků sonduje, jestli náhodou v obchodě nemají druhou řadu nováckého seriálu Dr. House, a když zjistí, že ne, dohaduje se po mobilu s přítelkyní na náhradním řešení. Odchází s českou filmovou komedií Prázdniny pro psa s někdejší dětskou hvězdou Tomášem Holým. Jeho výběr dobře dokumentuje, po čem baží průměrný konzument příbalových disků. Nejúspěšnější jsou starší české filmy a ze zahraničních titulů seriály – prostě to, co lidé dobře znají z televize.

Celý článek najdete v Respektu 14/2010, který tentokrát vychází v úterý 6. 4. 2010.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].