Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Ulice

Mistři světa z Budapešti

Maďarské jaro letos nabízí kromě tísně ze vzestupu odpudivé strany Jobbik i solidní dávku městské zábavy. Raději rovnou přiznejme, že jde o kola: v pondělí tady odstartoval další díl kampaně s akusticky neodolatelným názvem „Bringázz a munkába!“. Česky to znamená něco jako „Do práce na kole“. Nadšenci, propagující v Maďarsku v souladu s evropskou módou kolo coby dobrodružný a rychlý model dopravy po městech, se budou až do konce dubna snažit přemluvit své váhající spoluobčany, aby se přidali.

Na akci spolupracuje mimořádně agilní klub maďarských cyklistů (Kerékpárosklub) s ministerstvem dopravy a není to rozhodně žádná otravná kampaň. Organizátoři jednoduše přemlouvají spoluobčany, aby až do 30. dubna jezdili co nejvíc na kole. Kilometry ujeté po městě se budou sčítat (do akce jsou vedle soukromníků pozvány i firemní nebo studentské týmy) a vítězové mohou vyhrát „kolo a spoustu dalších dárků“.

O tu věcnou výhru ale až tak nejde. Na jarní akci je nejpřitažlivější nakažlivost, esprit a energie maďarských citybikerů. Hnutí začalo fungovat teprve před deseti lety - tehdy se budapešťští messengeři spojili s místními cykloturisty a začali organizovat v hlavním městě manifestační jízdy na podporu cyklistiky coby alternativního dopravního modelu. Dnes jde, alespoň mezi postkomunistickými zeměmi, zcela jistě o nejsilnější spolek. Bikeři přemlouvají politiky a úředníky, aby postavili čím dál populárnější bicykly na roveň automobilům, na jízdách v rovinatém hlavním městě se pravidelně objevují desítky tisíc lidí a aktivisté se chlubí, že jejich top akce už v Budapešti přesáhla hranici 50 tisíc lidí (pro srovnání třeba ve vzorovém Berlíně – který má zhruba 2× více obyvatel než Budapešť - jezdí na klíčové akce až 250 tisíc cyklistů). Maďaři bouřlivě investují do cyklostezek a kulturní pojetí kola, coby normálního prostředku městské dopravy je tady něčím víceméně normálním.

Cynici si zároveň rádi přisadí, že celá slavná budapešťská cyklistika má základ v ne zrovna dokonalém systému MHD v hlavním městě. To ale nic nemění na skvělé pověsti, které se Maďaři-bikeři těší v evropské cyklistické komunitě. Dobře to ilustruje třeba nadšení na agilním kolařském webu copenhagenize. Propagační klipy nebo videa ke kampani „na kole do práce“ nadchly autory natolik, že maďarským kolegům přiřkli roli zásadních favoritů v pomyslném světovém mistrovství v propagaci cyklistiky.

Klipy, stavějící městské řidiče do role směšných outsiderů, jsou možná na někoho až příliš prvoplánové, tak jen dodejme, že sledovanost těch čerstvějších na YouTube zatím úspěšně konkuruje ujetým agitkám maďarských politických radikálů.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].