Apokalypsa až potom
Proč americká kina ztrácejí diváky a proč se nemohou spoléhat na staré modely
Panikařit, nebo ještě ne? To je otázka, před kterou stojí hollywoodská studia a američtí kinaři poté, co dostali do rukou čísla návštěvnosti za první čtvrtletí. Na snímky Kaskadér a pokračování Šíleného Maxe, jež zahájily letní sezonu, přišlo méně lidí, než se čekalo. Diváci ještě mohou dorazit, ale prozatímní čísla příliš optimistická nejsou. V meziročním srovnání za stejné období je návštěvnost na americkém trhu o čtvrtinu nižší – a jak spočítal Hollywood Reporter, každý letošní týden byl doteď horší v porovnání s loňským. Aktuální hrozící krizi v kinech je však dobré brát spíš jako zápletku mnohem většího příběhu.
Před ohlašováním apokalypsy je třeba si připomenout, že Hollywood je „v krizi“ v podstatě pořád – i když je na tom ekonomicky dobře. Krize je součástí rétoriky. Tlumí podezření z hamižnosti a vytváří dobré podmínky pro lobbing. Kina v předsmrtné křeči způsobené streamováním jsou další evergreen. Navíc se čísla u zmíněných „propadáků“ sčítají napříč časem z různých přidružených odbytišť a světových trhů. K tomu letní výhled nabízí několik filmů, které typově v minulosti divácky fungovaly – rodinné snímky V hlavě 2, Já, padouch 4 či sebereflexivně superhrdinský Deadpool & Wolverine.
Zároveň je pravda, že v kinech velkých filmů ubylo. Kvůli stávce byly odložené Mission: Impossible nebo Karate Kid. To je i důvod, proč byl do role letního blockbusteru, u nějž se počítá se stovkami milionů na tržbách, pasovaný Kaskadér s Ryanem Goslingem, byť jím není. Nebyl totiž k dispozici tradiční superhrdinský snímek, na nějž si distributoři zvykli uplynulou dekádu spoléhat. Disney a Warner Bros. totiž na konci loňského roku zatáhli za brzdu: řada jejich komiksových filmů ztroskotala, neboť diváci jsou z nich stále unavenější.


Je tu i další varovný ukazatel. Kaskadér směřoval rychle po premiéře na stream. Tak rychle, že ani ti, kteří by si ho možná v kinech našli, neměli šanci. Informace, že bude brzy on-line, dál snižovala motivaci do kina jít. To je zásadní trhlina, kterou se studia snaží udržet pod kontrolou, ale nenašla zatím funkční způsob. Na rozdíl od Netflixu musí žonglovat mezi tradičním kinem a svými digitálními videosamoobsluhami – tedy udržet si miliardová kina a zároveň uspokojit předplatitele on-line, aby jejich streamovací služby rostly. K tomu se ještě přidává změna diváckého chování, kdy popularita streamování roste a lidé nejsou ochotní riskovat a hledat v kinech něco jiného, než co se jim v minulosti osvědčilo – což nejčastěji bývají právě další díly oblíbených sérií jako Hvězdné války.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu