0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Agenda9. 9. 20234 minuty

Dvojí navýšení pro veřejnoprávní média

Nyní se do financování zapojí také mladší generace. (Martin Baxa se zástupci koaličních stran na tiskové konferenci představující velkou mediální novelu, září 2023) • Autor: ČTK / Kamaryt Michal

Veřejnoprávní televize a rozhlas se dočkaly, respektive – vzhledem k obstrukční sněmovní praxi tohoto volebního období – pravděpodobně dočkají. Vládní politici našli shodu na tom, jak se změní financování České televize a Českého rozhlasu, a pokud norma projde parlamentem, na svých rozpočtech by to obě média měla začít pociťovat od roku 2025. Veřejnosti tuto shodu v minulém týdnu na tiskové konferenci představila pětice poslanců společně s ministrem kultury Martinem Baxou (ODS). Velká mediální novela (ta malá již prošla a upravuje zejména volbu mediálních radních, které nově z jedné třetiny navrhuje a volí také Senát) navýší hned dvě položky: koncesionářské poplatky a počet těch, kteří mají poplatky hradit. 

Ty se televizi nenavýšily od roku 2008, a rozhlasu dokonce od roku 2005. V současnosti lidé platí 135, respektive 45 korun a hodnotu poplatků dlouhodobě snižuje inflace, což již v loňském roce vedlo k oznámení generálního ředitele ČT Petra Dvořáka, že televize bude škrtat a propouštět. Návrh počítá s navýšením o 25 korun u televize a o 10 korun u rozhlasu. Pouhé navýšení by nicméně nestačilo. Oběma médiím by sice pomohlo, ale rozhodně ne dlouhodobě. Proto se společně s nimi rozšiřuje také definice „přijímače“. Tím jsou v současnosti televize a rádio. Doba se ale od první poloviny devadesátých let, kdy mediální legislativa vznikala, posunula. Toho si všímá i zmíněná velká mediální novela, podle které k těm, kteří vlastní tradiční média, přibudou i domácnosti, které mají chytré telefony či počítače. Tím přibude podle odhadů mezi 200–300 tisíci plátců.

Myšlenka za rozšířením je jasná. Zejména mladá generace již na televizi příliš nekouká a často ji ani nevlastní, ale na telefonu či v počítači si zpětně seriál na iVysílání pustí. „Rozšíření definice přijímače je jakási mezigenerační solidarita. Doposud táhnou poplatky veřejnoprávních médií domácnosti věkově přes 50 let. Nyní se do financování zapojí také mladší generace,“ vysvětluje jeden z autorů mediální novely, poslanec STAN Jan Lacina. Zdůrazňuje přitom, že jde o poplatek na domácnost – tedy i v případě, že má rodina v součtu pět chytrých telefonů a tři laptopy, poplatek platí jeden. Dvojí navýšení má České televizi do rozpočtu přinést 1,4 miliardy korun ročně. Celkově tak na koncesionářských poplatcích vybere 5,7 miliardy korun. Českému rozhlasu se příjmy z poplatků zvýší ze 2 na 2,6 miliardy korun.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc