0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Anketa15. 4. 2023

Co vám chybí v nominacích na Magnesii Literu?

Astronaut
Fotka autora Josef Chuchma
Josef Chuchma
editor webu ČT art
Rád bych v kategorii Litera za nakladatelský čin viděl minimálně v širších nominacích ediční řadu Cross- over, kterou před několika lety založilo Argo a přináší v ní překladové práce o civilizačním vývoji a aktuálním stavu světa. Momentálně je Crossover u svazku č. 15. Nic třeba proti titulu Všeobecná deklarace lidských práv v povídkách, ilustracích a rozhovorech, který se v širších nominacích dané kategorie objevil, ale pod souslovím „nakladatelský čin“ si přece jen představuji něco soustavnějšího či monumentálnějšího.Dále v porotě asi hlavní kategorie celé soutěže, Litery za prózu, postrádám silnější zastoupení lidí, kteří současnou prózu kriticky soustavně sledují a své recenze a kritiky také kontinuálně na to téma publikují.V užších nominacích Litery za naučnou literaturu postrádám aspoň jeden „nehumanistický“ svazek. I když: tahle kategorie je z podstaty věci setrvale nejproblematičtější ze všech, neboť se v ní nemohou nemíchat hrušky s jablky.V neposlední řadě mezi nominanty obecně postrádám více titulů, které nevyšly ke konci minulého roku. To platí nejen pro tuhle soutěž, ale i pro výroční ankety: čím se titul objeví blíže uzávěrce dané akce, tím větší šanci má, že si ho porotce či účastník ankety všimne. Viz třeba nominace ve zmíněné Liteře za naučnou literaturu: všechny tři tituly z užší nominace vyšly v listopadu loňského roku.
Fotka autora Petr A. Bílek
Petr A. Bílek
literární vědec
V nominacích na Literu za prózu bych si uměl představit i román Směna od Anny Beaty Háblové jako velice přesvědčivou variaci na téma střetu ideálů mládí s realitou života. Anebo román Jolka Jany Guljuškiny – i ten otevírá vlastně podobné téma, jen z pozice, kdy se ty střety teprve dějí, a rozšiřuje záběr i mimo českou kotlinu. Jolka by si asi zasloužila místo alespoň v Liteře za debut roku. Do této kategorie bych si uměl představit i nominaci sugestivně atmosférické Černé rusalky Martina Müllera.
Fotka autora Eva Klíčová
Eva Klíčová
redaktorka Alarmu a spoluautorka podcastu TL;DR
Chybí i přebývá. Především v próze je pro mě ignorování románu Kov Karla Veselého úplně nepochopitelné – jeden z nejvýraznějších, poeticky nejexpresivnějších textů, který tu za poslední roky vyšel. Navíc vystihuje zásadní deprese současnosti jako máloco. Hodně se mi líbila také Havířovina Ivy Hadj Mousy, hodně jsem ocenila ironickou vypravěčku v kombinaci s detektivním pátráním, vtipnotemné, dobrá pointa, současné, takhle nějak si představuju bestseller. Podstatně výše než většinu nominovaných knih stavím také povídky Ondřeje Škrabala Cesta k billboardu, pro které beze zbytku platí to, co se na povídkách cenívá: promyšlenost vypointovaných miniatur. U všech zmíněných autorů mám zkrátka pocit, že vědí, co a proč píšou, a zároveň od toho mají určitý lehký odstup, zkrátka čte se to, aniž by si člověk působil nějaké intelektuální násilí. Naopak velmi si cením nominace za nakladatelský čin, u publicistiky kvituji spíše položky z longlistu, třikrát sláva, že došlo na fantastiku, případně detektivku. Co se týče přebytku, zásadním vesmírným omylem se přihodila kategorie Litery za humoristickou knihu – jak se lze dočíst v medailonku jednoho z nominovaných (Vladimír Nezdvořák, Pozdní sběr): „Básníkův nezdvořilý humor se kdysi nemohl objevit v Dikobrazu a dnes by se zas nejspíš nevešel do mantinelů politické korektnosti.“ Jako vážně? Humor TV Šlágr. Těžko říct, čemu je ta kategorie úlitbou, ale dost to smysl celého podniku relativizuje.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc