Tesla Motors Inc. Tests Self-Driving Technology
Počítač v roli autopilota. Zaměstnanec firmy Tesla testuje elektromobil Model S. Při běžném užívání vozu by měl mít řidič ruce na volantu. (Amsterdam, 2015) • Autor: Bloomberg via Getty Images

Dubnovou nocí se po jedné z klikatých silnic v Texasu řítí sportovní vůz, elektromobil Tesla Model S vybavený systémy autonomního řízení. Náhodný pozorovatel by se možná zděsil – na místě řidiče zřejmě nikdo nesedí. V autě vidíme jen obrysy dvou postav, jednu na sedadle spolujezdce, druhou vzadu. Automobil vletí do levotočivé zatáčky, světla reflektorů olíznou patníky, ozve se skřípění brzd a vůz narazí do stromu. Naruší se baterie, auto zachvátí plameny a posádce, tvořené místním lékařem a jeho kamarádem, už není pomoci. Po uhašení požáru policie najde jenom dvě ohořelá těla.

Havárie z loňského roku vyvolala řadu dohadů o bezpečnosti autonomních systémů i o tom, jak to vlastně doopravdy bylo. Svědek vypověděl, že viděl řidiče se těsně před nehodou za jízdy přesunout na zadní sedadlo. Podle majitele společnosti Tesla Elona Muska byl však autopilot v okamžiku nehody deaktivován. Vyšetřování není u konce, jisté však je, že na klikaté silnici bez dělicí čáry a lemované stromy autopilot zatím spolehlivě řídit neumí.

Do současných automobilů výrobci integrují stále více asistenčních systémů – dávno nejde jen o ABS zabraňující zablokování kol při brzdění, který je v automobilech povinně instalován již přibližně 15 let. A od května jejich množství kvůli novým evropským pravidlům dále vzroste. Jaká jsou tedy úskalí této cesty a jak vybalancovat křehkou psychologickou rovnováhu mezi člověkem a strojem?

Věřím stroji – až za hrob

Kvůli rostoucí roli asistenčních…

1_obalka_R9
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 41 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na [email protected] nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

1_obalka_R9
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 41 článkům z tohoto vydání.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte