Za volantem počítač
Stroje prý definitivně převezmou řízení aut někdy kolem roku 2050. Jaké problémy bude nutné vyřešit?
Dubnovou nocí se po jedné z klikatých silnic v Texasu řítí sportovní vůz, elektromobil Tesla Model S vybavený systémy autonomního řízení. Náhodný pozorovatel by se možná zděsil – na místě řidiče zřejmě nikdo nesedí. V autě vidíme jen obrysy dvou postav, jednu na sedadle spolujezdce, druhou vzadu. Automobil vletí do levotočivé zatáčky, světla reflektorů olíznou patníky, ozve se skřípění brzd a vůz narazí do stromu. Naruší se baterie, auto zachvátí plameny a posádce, tvořené místním lékařem a jeho kamarádem, už není pomoci. Po uhašení požáru policie najde jenom dvě ohořelá těla.
Havárie z loňského roku vyvolala řadu dohadů o bezpečnosti autonomních systémů i o tom, jak to vlastně doopravdy bylo. Svědek vypověděl, že viděl řidiče se těsně před nehodou za jízdy přesunout na zadní sedadlo. Podle majitele společnosti Tesla Elona Muska byl však autopilot v okamžiku nehody deaktivován. Vyšetřování není u konce, jisté však je, že na klikaté silnici bez dělicí čáry a lemované stromy autopilot zatím spolehlivě řídit neumí.
Do současných automobilů výrobci integrují stále více asistenčních systémů – dávno nejde jen o ABS zabraňující zablokování kol při brzdění, který je v automobilech povinně instalován již přibližně 15 let. A od května jejich množství kvůli novým evropským pravidlům dále vzroste. Jaká jsou tedy úskalí této cesty a jak vybalancovat křehkou psychologickou rovnováhu mezi člověkem a strojem?
Věřím stroji – až za hrob
Kvůli rostoucí roli asistenčních…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 41 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].