Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Ve hvězdách

Luxusní sen na prodej

17. 12. 1892

Cílem bylo působit na čtenářstvo magnetickou silou. (obálka prvního vydání Vogue)
Cílem bylo působit na čtenářstvo magnetickou silou. (obálka prvního vydání Vogue)

Módní svět nezná vlivnější časopis. A přestože se magazín Vogue stále obrací dominantně na ženské publikum, všechno to začalo trochu jinak. Americký podnikatel Arthur Baldwin Turnure, který svého času působil i jako art director ve vydavatelském domě Harper & Brothers, vycítil na sklonku 19. století velkou příležitost, kterou skýtala proměna společnosti a s ní spojené extrémní bohatnutí úzké vrstvy městského obyvatelstva.

Rozhodl se vytvořit časopis zasvěcený nově se formujícímu luxusnímu životnímu stylu a definoval si ho jako „důstojně autentický záznam společnosti, módy a slavnostních stránek života“. Cílem nebylo pouze informovat, Vogue měl na čtenářstvo působit magnetickou silou, probouzet touhy po statusu i konzumu a pootevírat okénko do světa vyšších vrstev. Povedlo se to dokonale a v jisté obměněné míře to je recept, díky němuž se Vogue prodává v mnoha jazykových mutacích po celé planetě i dnes, 130 let od vydání prvního čísla.

Té době se říkalo pozlacený věk – satirické pojmenování bývá připisováno Marku Twainovi – a šlo o období, během něhož se americká společnost překotně transformovala z venkovské v industriální. Provázela to obrovská míra korupce, skandálů a také koncentrace bohatství do rukou vlivných rodin. Vanderbiltové se stali…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 37 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].