Česká pravice by mohla vyučovat šetření na té nejvyšší škole života, ale jakmile se dostane k rozhodování a jde o to položit někde široký pruh asfaltu, kapsy jsou dokořán a peníze se rozhazují plnými hrstmi. Příkladem je poslední dění kolem dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí.

D4 je zajímavá politická materie, na které by šel vyprávět celý příběh českých dálnic. Z Prahy do Příbrami se začalo kdovíproč stavět už v sedmdesátých letech. Po revoluci pak nastala patnáct let pauza. Nabízelo se protažení do Českých Budějovic, Jihočeši si ale prosadili trasu „své“ dálnice přes Tábor. Ta ovšem vede výrazně složitějším terénem a ještě dlouho nebude hotová, a tak stát oprášil koridor přes Písek. Tam je příznivá krajina bez řek, velkých kopců, větších sídel. Dá se tedy stavět levně a rychle, přesto se nestavělo.

Před šesti lety přišla vláda s tím, že by 32 kilometrů na D4 dostavěla pomocí soukromých peněz. Bylo to nečekané, protože celou věc lze zvládnout veřejnými financemi. V pozadí ale zřejmě stála snaha vyzkoušet si projekt známý pod značkou PPP, o který se vlády předtím neúspěšně snažily na D3 v čase, kdy stát stavěl draze a měl méně peněz.

Teď je jiná situace. Česko inkasuje rekordní podporu z EU a navíc se mu v minulých letech podařilo cenu stavby dálnic zásadně stlačit. Nejnovější dálniční úseky na D3 před Budějovicemi, kde je podobná krajina jako u Písku, se tak stavěly v průměru za 117 milionů korun za kilometr.

Ministr dopravy Karel Havlíček přesto v parlamentu…

1_obalka_R7
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

1_obalka_R7
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 42 článkům z tohoto vydání.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na opravy@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Marek Švehla

zástupce šéfredaktora

svehla
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Od roku 1994 jich napsal/a 2342

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte