52A_profimedia
Pokémonům se podařilo najít rovnováhu mezi tím, jak animované postavičky vnímal euroamerický dětský divák a jak japonský. (Z celovečerního animáku Pokémon 3: The Movie)

Na začátku byl kluk fascinovaný hmyzem, na konci jeden z vůbec nejúspěšnějších popkulturních fenoménů, který trhá komerční rekordy, ať se objeví v jakékoli podobě: od původní videohry přes hrací kartičky, komiks, seriál, film nebo funguje na principu rozšířené reality pro chytré telefony.

V druhé půli devadesátých let vzali pokémoni americký a následně evropský trh útokem: děti je mohly chytat na Game Boyi, vyměňovat si se spolužáky v podobě kartiček, případně je sledovat v televizi. Najednou byly tyto příšerky slavnější než Želvy Ninja, Barbie a Mickey Mouse dohromady. Šlo o první případ, kdy Japonsko sesadilo Ameriku a Evropu z pozice výhradních vývozců globální populární kultury. Přišlo s něčím naprosto svým, co vyrůstalo z tradice anime filmů, komiksů manga a videoher. Velmi chytře přitom pochopilo, že pokud chce skutečně dominovat, musí vývoz kulturně přizpůsobovat vkusu a očekávání západních diváků.

Pokémoní horečka zachvátila takřka celou planetu. A přestože hit zaměřený na dětské publikum měl podle všech zvyklostí zmizet poté, co se ho během několika sezon nabaží jedna generace, pokémoni oslaví na konci února
25 let existence v dobré kondici. V Japonsku jejich popularita nikdy neuvadla a o masivní návrat ve zbytku světa se v roce 2016 postarala mobilní aplikace Pokémon GO, která umožnila chytat příšerky v ulicích měst.

Kromě toho, že se jim daří v mnoha různých prostředích, stojí za dlouhou životností pokémonů i to, že více než poutavé příběhy nabízejí spíše hráčské principy, napětí a roztomilost. Toho si ostatně byl už v roce 1999 vědom jejich stvořitel, herní designér Satoši Tadžiri, který tehdy odpovídal na otázku časopisu Time: „Když jako dítě dostanete kolo, chcete se vydat někam, kde jste ještě nebyli. Přesně takové to je s hraním pokémonů. Všichni sdílejí tutéž zkušenost, ale každý by chtěl jít jiným směrem. A může to udělat.“

Kluk s přezdívkou Brouk

Na přelomu osmdesátých a devadesátých let bylo Japonsko druhou nejsilnější ekonomikou na planetě a také dominantním vývozcem audiovizuální techniky. Televize, videa, domácí kina, walkmany, herní konzole, sestavy na karaoke, CD přehrávače – to všechno byly přelomové přístroje, které měly zásadní vliv na proměnu každodenního života a konzumování kultury se stávalo mnohem privátnějším zážitkem. Onen úspěch ovšem umocňoval pocit méněcennosti z toho, že Japonsko sice vede na trhu se zbožím, ale o jeho kulturu se nikdo moc nezajímá.

„Je pravidlem, že ekonomicky silný národ během svého rozkvětu vytváří také globální populární kulturu, jejíž vliv se vyrovná jeho ekonomické síle. Platilo to o britském impériu, Francii, výmarské republice i Spojených státech v padesátých a šedesátých letech. Vytváří ale Japonsko dnes něco, co ovlivňuje životní styl zákazníků na celém světě?“ ptali se v roce 1995 podrážděně autoři publikace The Making of Global Commodities (Výroba globálních komodit) vydané společností Across. Odpovědí na jejich volání se záhy stal žlutý ušatý tvoreček Pikachu s ocasem ve tvaru blesku.

01_obalka_R6-oprava
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 44 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

01_obalka_R6-oprava
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 44 článkům z tohoto vydání.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na web@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Pavel Turek

redaktor, kultura

turek
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1434

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte