Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura Fokus

Rebel van Rijn

Autorova aktuální výstava v Amsterodamu už se nikdy nebude opakovat

35A_foto Rijksmuseum Amsterdam
Autoportrét. (1628)

Ten příběh se dá vyprávět z různých konců. Začít se dá chvílí, kdy budoucí umělec jako mlynářův syn opustil rodné město Leiden u Rýna (odtud přízvisko „van Rijn“) a s nebývalým výtvarným talentem v kapse odjel dobýt Amsterodam. Nebo dobou, kdy první zákazníky šokoval naturalisticky pojatými akty, v nichž nezakrýval žádnou vadu na kráse korpulentních dam. Strhující je samozřejmě i okamžik, kdy se portréty obchodníků prosadil v nejbohatším městě tehdy nejbohatší země světa a klaněla se mu celá Evropa. Nicméně začít se dá taky úplně od konce.

Pár dnů po Rembrandtově smrti rozrazila dveře jeho amsterodamského domu nevlastní dcera Magdalena. Nepřišla truchlit nad ztrátou jednoho z největších uměleckých géniů, který se kdy narodil. Chtěla najít ukryté peníze a šperky, jež si po něm nárokovala. Netušila, že Rembrandt rodinné úspory dávno utratil na pokrytí astronomických dluhů. Zatímco jeho dcera Cornelie žila v této bídné realitě už několik let, pro Magdalenu a celý kulturní svět to byla překvapivá informace o vnějšímu okolí skrytém osobním pádu na samé dno.

I_obalka_R18_oprava1
Autor: Ilustrace – Pavel Reisenauer

Ne ovšem uměleckém. V posledních 13 letech života se sice Rembrandt neustále pohyboval na hraně pádu do bídy i za ní, ale zároveň namaloval obrazy tak radikální, že se z nich dodnes tají dech. Letos v říjnu uběhne od jeho smrti 350 let. V amsterodamském Rijksmuseu si to nyní připomínají výstavou All the Rembrandts (Všichni Rembrandtové). Rámují ji právě malířovým skonem, jenž odpovídá podtitulu akce „životopis rebela“. Na výstavu se stojí (přes rezervační systém) dlouhé fronty a už 14 dní po zahájení se musel dotisknout vyprodaný anglický katalog. Však taky muzeum varuje, že se taková přehlídka už nikdy nebude opakovat. Platí to se stejnou pravděpodobností, s jakou se nenarodí další Rembrandt.

Prostopášné, ale decentně

Zatímco na většinu současných výstav tvorby titánů Rembrandtova formátu se musí díla svážet z celého světa, kurátor amsterodamské výstavy Jonathan Bikker měl lehčí práci. Rijksmuseum má totiž vůbec největší a nejreprezentativnější kolekci Rembrandtových děl. Pod oněmi „všemi Rembrandty“ se skrývá 22 maleb, 60 kreseb a neuvěřitelných 300 grafik, které jsou všechny v majetku muzea. Instituce přitom ještě před 100 lety vlastnila pouze pět malířových obrazů. K dnešnímu stavu se dopracovala během následujících dekád, kdy se rozhodla získat „pro národ“ co nejvíc Rembrandtových děl roztroušených po soukromých sbírkách.

Poslední akvizice se uskutečnila před čtyřmi roky. Rijksmuseum se tehdy dohodlo s pařížským Louvrem a galerie si společně napůl koupily dvojici portrétů Martena Soolmanse a Oopjen Coppit, kterou Rembrandt namaloval v roce 1634 ke sňatku zobrazeného páru. Instituce za ně dohromady zaplatily 160 milionů eur s tím, že si je budou pravidelně půjčovat. Nyní vyšla řada na Rijksmuseum a na aktuální výstavě se před sošnou dvojicí tvoří chumel návštěvníků zkoumajících legračně olbřímí, malířem neuvěřitelně propracovaně pojaté krajkové ozdoby na ženichových střevících.

35F_foto Vereniging Rembrandt
Nahá žena odpočívající na polštáři. (1658)

Dvojportrét vznikal v Rembrandtově nejšťastnějším období. Byl čerstvě zasnoubený se Saskií van Uylenburgh, sestřenicí svého obchodního partnera. Sice si ji ještě nevzal, ale podle tehdejšího práva s ní už mohl sdílet společné lože. Což se ukázalo být základním motorem následujícího Rembrandtova života. Rok poté – to už byli svoji – namaloval sebe se Saskií na klíně a výjev nazval vzdorovitě Marnotratný syn s děvkou. Jeho rebelství se ale neprojevovalo ani tak v názvech jako v samotném obsahu tvorby.

Aktuální výstava nabízí unikátní vhled do jejího procesu. Na přípravných kresbách je vidět, jak se postupně dostával k finálnímu tvaru. Například v případě Marnotratného syna (obraz visí v drážďanském Zwingeru) chtěl původně družce vulgárně sahat mezi nohy a hladit obnažená ňadra. Nakonec ale obrazu ponechal možná prostopášnou, nicméně velmi decentní atmosféru. Tak jak to mělo rádo jeho publikum, respektive zákazníci: v době největšího rozmachu amsterodamského přístavu si od něj masivně objednávali díla, ve kterých zachycoval jejich raně kapitalistický blahobyt ukotvený ve střídmosti konzervativního protestantství.

Pád z vrcholu

Majitelku pivovaru Haesje Jacobsdr van Cleyburg namaloval s tak okouzlujícím úsměvem, že si divák ani neuvědomí, jak syrově na tváři jednapadesátileté ženy zachytil vrásky, šediny a váčky pod očima vyčnívající nad staromódním bílým límcem. Když na objednávku zpracoval Únos Ganyméda, dětského hrdinu řecké mytologie unášeného orlem nechal strachy čurat přes valnou část plochy obrazu.

I_obalka_R18_oprava1
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 39 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

I_obalka_R18_oprava1
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 39 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Jan H. Vitvar

redaktor, Kultura

Jan H. Vitvar
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1584
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte