Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Agenda, Společnost

Dynamický podfuk

Proč pražské bankomaty nabízejí turistům dvojí cenu

Když zahraniční turista vystoupí z vlaku na pražském hlavním nádraží, číhají na něho už desítky let stejné pasti: směnárny s nevýhodným kurzem a předražené taxíky. Trochu sofistikovanější nebezpečí představují v posledních letech i bankomaty v nádražní hale. Když si z nich turista vybere peníze, často ho to vyjde dráž než u bankomatů v kamenných bankách jinde ve městě. Nejde o nový problém – tento turistický evergreen ale nedávno opět rozvířil virálním videem z hlavního nádraží reportér Janek Rubeš. Bankomaty, jako jsou ty na hlavním nádraží, přitom číhají v mnoha evropských městech a jejich síť se dál úspěšně šíří.

Druhá možnost

Ve hře je v rámci Evropy několik firem, ale v Praze jsou zřejmě nejvíc vidět bankomaty americké společnosti Euronet. Když do nich vložíte zdejší platební kartu, bankomat se chová standardně a nabídne vám k výběru částky od několika stovek až tisíců korun. Když do něj ale turista vloží zahraniční kartu, bankomat mu k výběru nabídne výrazně vyšší částky: ten na hlavním nádraží začíná na šesti a končí na dvaceti tisících. Po zvolení částky k výběru se pak bankomat zeptá, zda si turista přeje částku účtovat v lokální měně – tedy v korunách –, nebo v domovské měně držitele karty, například v eurech. Bankomat přitom turistu intuitivně vede k tomu, aby zvolil druhou možnost (například výrazným červeným písmem varuje, že v případě volby lokální měny firma nezaručuje kurz). Turista v obou případech dostane stejnou částku v korunách, v tom druhém…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 41 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].