0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Společnost19. 8. 20173 minuty

Pravidelný výběr ze světových médií na Respekt.cz

Autor: Profimedia, Alamy

Boj o svastiku

„Buddhistický mnich Nakagaki se nasoukal do své Hondy Civic a vyrazil do čínského komunitního centra v newyorské čtvrti Queens, aby tam pronesl přednášku o svastice,“ píše týdeník The New Yorker. Pak následuje popis proslovu o znaku, jenž pro čínské usedlíky ve Spojených státech oživuje symboliku Východu, ovšem na Západě nechvalně proslul jako hákový kříž. Kenjitsu Nakagaki o svastice a její historii napsal již dříve knihu, vydal ji bez problémů v Japonsku, ale ve Spojených státech nenašel nakladatele, a nakonec ji tak vlastním nákladem vydal sám na Amazonu. Připomíná v ní, že samo slovo svastika má původ v sanskrtu, tedy jednom z nejstarších existujících jazyků, a že jeho význam je „být dobrý“. Svastika jako symbol prorostla do mnoha kultur a téměř vždy má pozitivní konotace vztahující se k duchovnímu životu.

↓ INZERCE

Nacistický „únos“ svastiky coby symbolu čisté árijské rasy je pokřivený patvar odpovídající chorému mozku vůdce. Vykládejte to ale na Západě. Místo aby zneužití symboliky vychládalo, Nakagaki pozoruje nárůst zločinů z nenávisti včetně mávání vlajkami s tímto symbolem. Pro východní komunity usazené na Západě to však znamená, že musí s touhle kulturní krádeží žít. Nakagaki proto rozjíždí vzdělávací a přesvědčovací kampaň. Nejdříve opatrně, v kulturně spřátelených komunitách, jako je ta čínsko-buddhistická, ale chystá se i hlouběji do minového pole, třeba na půdu Muzea dějin Židů. „Stále ještě přemýšlím, jak tu problematiku představit – začít od Hitlera a vracet se ke svastice v Indii, nebo na to jít opačně?“

Celý smysl tažení vlastně směřuje k otevření dialogu mezi kulturami. Je celkem jasné, že Západ symbol vzal, převrátil jeho význam a díky zběsilosti onoho šílenství z něj udělal „univerzální symbol zla“. Problém je samozřejmě v tom, že o „univerzální“ význam nejde a že si Západ jeho tabuizací řeší vlastní minulost na úkor ostatních kultur. Když Nakagaki do Ameriky před dvaceti lety přišel, chodil po Manhattanu s řemínkem plným levotočivých svastik. Nějaký muž mu tehdy řekl: „Nenos to, je to čisté zlo.“ Od té doby řemínek leží v šuplíku, ale nyní se v pokorném převzetí západních standardů něco začíná lámat. Nakagaki má kulturní uzurpace plné zuby. „Když jdete někam na návštěvu, řeknou vám, že do určitého pokoje v domě nemáte chodit. Pokud dveře otevřete, vysype se na vás všechno možné staré harampádí. A tenhle případ je stejný jako ty dveře, které nemáte otevírat.“


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].