0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Agenda9. 7. 20162 minuty

Víc cest, méně Muchy

Hlavní město Praha chce poslat sérii maleb Slovanská epopej od Alfonse Muchy na několikaleté výstavní turné po Asii. Experti s tím nesouhlasí, bojí se zničení pláten. „Neexistuje technologie, která by dokázala malby ochránit,“ říká akademická malířka Zuzana Poláková, která dříve Muchovy obrazy restaurovala.

Zuzana Poláková

R: Proč je podle vás vývoz pláten riskantní?

ZP: Obrazy jsou velmi rozměrné. Jejich podkladem je konopné vlákno. Je v nich přítomen klih a další organické pojivo. Obojí je při větší vlhkosti velmi náchylné ke vzniku plísní a riziko vlhkosti je u této cesty vysoké. Plísně už v obrazu můžou být přítomny nyní z předchozích transportů a jen čekají na vhodné podmínky k aktivaci. Jakmile se probudí, je pozdě zasáhnout. Plísně jsou schopné ožít i po desetiletích. Také při balení a navíjení pláten do válce malbou navrch může dojít k přirozenému úbytku barevné vrstvy.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

R: Nejsou ty obavy přehnané?

ZP: Rozhodně nejsou. Zájem se předpokládá enormní, množství návštěvníků v tomto případě hrozí zvýšenou vlhkostí a změnou teploty. Ani nejmodernější technologie nezabrání degradaci díla. Čím více vývozů, tím méně Alfonse Muchy.

R: Stalo se už někdy, že se do Česka vrátila díla ve špatném stavu, poškozená?

ZP: Ano stalo. Vždy. Dokonce ještě za života Alfonse Muchy, kdy byla tři plátna Slovanské epopeje vystavena v Paříži roku 1936. Po návratu byla značně poškozena. Obec pražská vyzvala mistra Muchu k opravě jeho díla a poté se usnesla, že dílo nemá být zapůjčováno do zahraničí.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc