Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura, Kultura

Úsměv na 100 let

Visí tam selfíčka jejich doby. V posledním sále velkoryse pojaté výstavy Magický sever, již připravila Finská národní galerie v Helsinkách, čeká návštěvníka náhlý zvrat. Právě prošel expozicí věnované norskému a finskému malířství přelomu 19. a 20. století. Byla to doba první industrializace nehostinného severu. Doba, kdy lidé přicházeli z venkova do měst a nechávali za sebou dosavadní styl života v sepětí s přírodou a s ním přes generace tradované mýty a pohádky. A tato ztráta se promítala i do melancholie, kterou plátna Edvarda Muncha, Huga Simberga, Theodora Kittelsena či Akseliho Gallen-Kallely a Pekky Halonena dodnes vyzařují. Po sálech věnovaných krajinomalbě, mytickým i symbolickým motivům, pak návštěvník dorazí do závěrečné místnosti, kde se s ním loučí povětšinou autoportréty vystavených autorů. Munch s cigaretou v ruce tu sice hledí divákovi neohroženě do očí, ale jinak převládá zavedená póza těch časů, jež velela spíše klopit zrak k zemi. Zdůraznit stav kontemplace nebo citovosti, kterou ještě zdůrazňují pochybnosti o sobě samém.

V uplynulém roce – tedy o více než století později – sesbíral mnoho cen za nejlepší vizualizaci dat projekt Selfiecity. Jedná se o dlouhodobý výzkum iniciovaný teoretikem nových médií Lvem Manovichem. V první fázi jeho tým zpracoval něco přes tři tisíce amatérských autoportrétů z Instagramu, které pořídili většinou mladí lidé mezi 20 a…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 40 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].