Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura Kultura

Nabídka, která se odmítá

Apple pro mě má novou nabídku. Řekli mi: Chceme streamovat tvoji hudbu tři měsíce a nebudeme ti za to platit. Co když řeknu ne, zeptal jsem se. A oni řekli: Tak tvoje desky přestaneme prodávat taky na iTunes. Drsňáci? Do háje s těmahle satanistickejma korporacema.“ Takto vztekle minulý týden tweetoval Anton Newcombe, zpěvák, který stojí v čele kapely Brian Jonestown Massacre. Spuštění nové streamovací služby Apple Music, která podle očekávání zahýbe s hudebním trhem a bude dostupná i v Česku, se chystá na poslední červnový den, velké vášně však vzbuzuje už před startem. Především mezi nezávislými vydavateli.

Apple, který dominuje trhu s digitální hudbou díky iTunes, vstupuje na pole streamování, jež mají obsazené společnosti jako Spotify, Pandora nebo Deezer. Aby k sobě jejich Apple Music přilákala nové zákazníky, chystá se nabízet v prvních třech měsících všechny služby zdarma. Má to ovšem zásadní háček: po dobu oněch devadesáti dnů taktéž nebude vyplácet držitelům autorských práv a umělcům žádné honoráře. Velké firmy se s tímto krokem rozhodly tiše souhlasit, s malými nezávislými vydavatelstvími jej však Apple nekonzultoval – a právě ona teď zuří.

Na rozdíl od letitých kolosů, kteří se opírají o archivy a spoléhají na prodej staré hudby, žijí nezávislí z novinek. Únik příjmů za alba, jež vydají v období mezi červnem a říjnem, je může zásadně poškodit. Nebavíme se tu o nějakém okrajovém fenoménu: nezávislí mají na americkém trhu podíl zhruba dvanáct procent a vydávají u nich i tak velká jména jako Radiohead, Adele, Arctic Monkeys, Sigur Rós, Queens of the Stone Age, The Prodigy nebo Vampire Weekend. Americké i britské asociace nezávislých vydavatelů nyní svým členům radí smlouvu s Applem nepodepisovat. Poselství je jasné: nikdo z nich totiž nedokáže pochopit, proč by technologickému gigantu měli finanční rizika spojená s rozjezdem nové služby dotovat hudebníci.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Pavel Turek

redaktor, kultura

turek
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1323
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte