Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Přestřelka v newsroomu

To, co ministr Chovanec navrhuje, je taková silniční šaría

Má mít policie možnost zabavovat pirátům silnic auta? Robert Břešťan, Petr Honzejk, Marek Švehla, Erik Tabery

edeš pod vlivem, sebereme ti auto. Analogicky ke „kradeš, usekneme ti ruku“. • Autor: HN, Jan Schejbal
edeš pod vlivem, sebereme ti auto. Analogicky ke „kradeš, usekneme ti ruku“. • Autor: HN, Jan Schejbal

Ministryně spravedlnosti a nejvyšší státní zástupce se nemohou shodnout, jestli má policie zabavovat pirátům silnic auta. Měla by mít policie tuto možnost?

Erik Tabery: Já jsem pro, protože je vidět, že je třeba hledat jiné nástroje, které zaberou. A život bez auta si asi mnozí nedovedou představit. Ostatně v některých zemích tak řeší i jiné prohřešky.

Marek Švehla: Mně to v obecné rovině připadá jasné: vražedná zbraň se při ohrožování jiných odebírá. Přitom mě pobavil argument nejvyššího státního zástupce Zemana: prý by se jim hromadila bezcenná auta. Tak ať berou auta za velmi rychlou jízdu, kvůli které umírá nejvíc lidí, a pak ta auta nebudou bezcenná.

Robert Břešťan: Vždycky je třeba vážit poměr prevence a represe. O prevenci u nás nevím a represe je k smíchu. Takže je asi nutné přitvrdit. Já s takovým opatřením problém nemám. A dojde i k finanční multiplikaci. Jednak dražba auta samého, jednak „luxusní“ značky typu BLB 0007.

Petr Honzejk: Já jsem tedy jednoznačně proti. To, co ministr Chovanec navrhuje, je taková silniční šaría. Jedeš pod vlivem, sebereme ti auto. Analogicky ke „kradeš, usekneme ti ruku“. Co když to auto používá taky někdo jiný než přestupník? Manželka, přítel, příbuzní. Řeknete jim: Měli jste si ho, holenkové, hlídat, choďte pěšky, budete pěkně po bolševicku pykat za jeho hříchy?     

Erik Tabery: Petře, ale hezky po bolševicku, když manžel špatně investuje nebo prohraje peníze za hazard, také mu přijdou zabavit barák - a je všem jedno, že tam má manželku a tři děti. Je to překvapivé, ale naše kroky mohou mít následky i pro naše blízké.

Petr Honzejk: Když člověk dluží, je spousta možností, jak to řešit, exekuce je až poslední. To je právě rozdíl mezi právem současnosti a právem středověku, které z Chovancova návrhu čouhá.

Aleš Trpišovský - 1ax 2222 - pirát z D1 • Autor: Respekt
Aleš Trpišovský - 1ax 2222 - pirát z D1 • Autor: Respekt

Erik Tabery: Ale tady také nejde o to hned něco zabavit. Ministři vyzvali státní zástupce, aby „v odůvodněných případech“ navrhovali soudům propadnutí vozidel ve prospěch státu. Zároveň řekli, že k tomu má dojít u opakovaných případů. Jinými slovy, vše bude pod kontrolou justice. A jak vidíme, v Česku se moc netrestá, takže bych se záplavy nebál.

Petr Honzejk: Eriku, otázka stojí vyhroceněji: „Má policie zabavovat auta?“ Pod kontrolou soudu je to v pořádku. Normální institut „propadnutí věcí“ jako u jiných trestných činů. Obecně se mně ale ježí chlupy z filozofického základu, který tady hájí Robert a vlastně i Marek. Nefunguje prevence, tak zpřísnit represi. Vždy je lepší nejdříve hledat třeba i složitá řešení než vzít do ruky sekeru.

Erik Tabery: Jasně, ta otázka je zkratka. Na začátku ale to zabavení auta ze strany policie může nastat. Například v Německu takhle policie zabavila auta účastníkům toho milionářského závodu. Není to tedy úplná novinka. Problém je, že ta složitá řešení hledáme 25 let. Tohle není sekera, jen zpřísnění.

Petr Honzejk: Takže za mě: zabavení vozu jako součást trestu uloženého soudem – ano. Zabavení auta policií na silnici – ne. A k tomu, že nic nefunguje: nepamatuji si statistiky z hlavy, ale počet obětí nehod spíše klesá, nebo ne?

Erik Tabery: Klesá, ale to je dáno větší kvalitou vozů. Aspoň to říkají experti.

Petr Honzejk: Pak je vidět, že efektivní je investovat do bezpečnosti vozů a silnic. Tedy ne že by se nic nedařilo. Někdy nás před námi samými chrání lepší technologie. To je také jeden z darů civilizace :)

Erik Tabery: Jo, ale to, že mě řidič nezabil, neznamená, že ta nehoda byla o něco příjemnější. Jinak tento týden mi jeden čtenář napsal: Standardní údaje o nehodovosti se uvádí v počtu mrtvých na 100 tisíc motorových vozidel. V tomto srovnání vychází naše situace nepříliš příznivá. Česko – 20, Dánsko – 6,1, Itálie – 12, Island – 5, Švýcarsko, Anglie, Švédsko – 7, Španělsko – 10, Slovensko– 14,2.

Marek Švehla: Mně se zdá princip zabavování aut dobrý, pokud řekneme, že to je za mimořádně nebezpečnou jízdu. Ale co to je, že jo? V případě Chovance bych byl taky opatrný. Jeho posedlost termínem „zdrogovaný“ mě trochu znervózňuje. Tady patrně nejezdí davy „zdrogovaných“ autem. Zato tu jezdí davy opilců autem a dost cvoků, kteří mají rádi rychlost. Mimochodempojem zdrogovaný se stává takovým levicovým ekvivalentem drábkovského pojmu „nemakačenko“. A mimochodem, nedávno byl v New Yorkeru text popisující, jak se zabavování aut řidičům v Americe zvrhlo. Zvrhnout se však může všechno. V tuhle chvíli hlavně způsob, jak se u nás jezdí.

Petr Honzejk: Eriku, ta „standardní statistika“ mně přijde divná. Nebylo by logičtější přepočítávat mrtvé na počet ujetých kilometrů? Auto, které je v registru, ale stojí, mně přece neublíží.

Robert Břešťan: Kvalita silnic a aut nemá nic společného s tím, jakým způsobem někteří naši bližní ohrožují ostatní lidi (nejen) na silnicích. Nevím, co je špatného na represi. Drogové dealery taky nechodí přemlouvat tým psychologů, aby to laskavě nedělali. Chovancův návrh je jedna věc, realita jiná. Koneckonců – nepůsobí hrozba zabavení vozu (za jasně daných okolností) spíše preventivně?

Petr Honzejk: Na represi není špatného nic. Pokud je přiměřená. Zabavování aut policií na silnici podle mého přiměřené není. A k argumentu, že represe působí preventivně: Jistě. Pokud by například za využití služby prostitutky hrozila kastrace přímo na ulici, jistě by tento jev rychle vymizel… Mám vyjmenovávat důvody, proč není rozumné tento směr nastupovat?

Robert Břešťan: No tak vidíš, já jsem pro přiměřenou represi. A zabavit auto někomu, kdo opakovaně vybržďuje lidi na dálnici, vytlačuje je nebo řídí i po zákazu řízení, mi přijde naprosto přiměřené. Kastrace – to už by bylo asi moc.

Petr Honzejk: Klidně ať dejme tomu za třetí vážný prohřešek přijde live ban na řízení. Ale dávat policii moc sebrat někomu bez soudu auto je podle mého mimo. Znovu – v případě soudního rozhodnutí s tím souhlasím.

Robert Břešťan: A já říkám, že politické nápady vypouštěné o prázdninách do éteru nemají velkou váhu, a pokud to vznikne, určitě to nebude tak, že ti okrskář ukradne auto, když ráno po náročném večeru nadýcháš zbytkáč. Posvěcení soudu by samozřejmě záhodno bylo.

Petr Honzejk: Tímto jsme dospěli ke shodě, čímž můžeme tuto debatu dát k dispozici politikům jako vzor úspěšného hledání konstruktivního kompromisu :)

Robert Břešťan: A pak nám do toho hodí vidle Zeman.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 34/2014 pod titulkem To, co ministr Chovanec navrhuje, je taková silniční šaría