Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Editorial

Editorial: V zajetí

Erik Tabery • Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer
Erik Tabery • Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Byla to největší tma, jakou kdy v životě zažil. V pátek 25. dubna mu ve Slavjansku několik ozbrojených mužů vmáčklo do očí zmuchlaný papír a pevně stáhli lepicí páskou. Na osm hodin se pak propadl do naprosté slepoty. „Stejně jako oči mi převázali i ruce a řekli mi, že jsem jejich válečný zajatec,“ popisuje podplukovník Josef Přerovský (41) stále ještě čerstvé momenty ze svého nedávného zcela nečekaného uvěznění. Spolu s jedenácti kolegy mezinárodní pozorovatelské mise byl držen ve sklepení slavjanské radnice, kterou separatisté před časem ovládli. V místnosti nebyly postele ani židle, jen vlhká zem a zdi…

Tak začíná Téma o Josefu Přerovském, který zažil chvíle, jež většinou známe pouze z knih, zahraničních článků či filmů. Příběh podplukovníka Přerovského, kterému únosci, stejně jako jeho zajatým druhům, oznámili, ať se připraví na smrt, je pozoruhodný hned z několika hledisek. Detailně ukazuje, jaké je to být zajatcem. Co všechno se podniklo, aby byli pozorovatelé OBSE propuštěni. A v neposlední řadě ukazuje složitou situaci na východní Ukrajině. Článek Ondřeje Kundry, Tomáše Lindnera a Tomáše Brolíka je na str. 48–54.

V tomto čísle bych vás mimo jiné také rád upozornil na články v kulturní rubrice, kde například najdete portrét britské zpěvačky Lily Allen od Pavla Turka, text Kamila Fily o dokumentární zpovědi někdejšího premiéra Stanislava Grosse či recenzi Jana H. Vitvara představení Národního divadla 1914. „Od inscenace 1914režírované ve Stavovském divadle americkou legendou Robertem Wilsonem se vzhledem k umělcově reputaci očekával bezmála zázrak. Vedením první scény vyvzdorovaný kus (v době škrtů to vypadalo, že se bude muset zrušit) byl koprodukovaný bratislavským i budapešťským národním divadlem a měl naší ,zlaté kapličce‘ vrátit pověst instituce, která má na to poměřovat se s produkcí vyspělého kulturního světa,“ píše kolega Vitvar. Jak se to Národnímu divadlu podařilo, se dočtete na str. 62–63.

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, 

inspirativní čtení vám přeje

Erik Tabery

šéfredaktor

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 20/2014 pod titulkem Editorial: V zajetí