![Astronaut](https://i.respekt.cz/www.respekt.cz/images/astronaut.png?width=640&height=1500&fit=crop)
Zdálo se, že jinak se už nikdo přepravovat ani nebude. Cyklistika ovládla ulice elegantní Paříže a New York nemohl zůstat pozadu. Na žádost obyvatel město slavnostně otevřelo cyklostezku vedoucí Brooklynem až k newyorským plážím a místní lobbovali za vybudování mnoha dalších. Kolo do každé moderní domácnosti…
![](https://i.respekt.cz/pub-cb76fce016a4412f808a369fc6adbfc1.r2.dev/4b7ca68d-ff21-4288-8aab-ddf6146b0d06.jpg?width=1920&height=600&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
![](https://i.respekt.cz/pub-cb76fce016a4412f808a369fc6adbfc1.r2.dev/b8a4c7d1-d8c5-4e5f-b299-2224067c4fa2.jpg?width=3840&height=651&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
I když to zní jako výstřižek z novin z minulého týdne, mluvím o roce 1896. Tehdejší trend ale netrval ani deset let. Kola se totiž stala natolik dostupnými a populárními, že je, jak uvedl dobový cyklistický časopis, k přepravě začali využívat „dokonce gentlemani černé pleti“ a „obyčejní lidé, dělníci a řemeslníci“. Cyklistům z vyšších tříd tak najednou začalo hrozit, že by si je někdo mohl poplést s nižší společenskou kastou, kola upadla v nemilost a ze silnic postupně téměř vymizela. Čeká druhou velkou cyklistickou revoluci, jež v posledních letech zachvátila New York, podobný osud? Zatím tomu nic moc nenasvědčuje.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu