Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Přestřelka v newsroomu

Je dobře, že Praha kvůli filmařům zastaví na několik hodin provoz části metra?

Přestřelka v newsroomu: Břešťan, Leschtina, Šídlo, Švehla, Tabery

Natáčení špionážního filmu Child 44 ze Stalinovy éry, ve kterém hrají Tom Hardy, Gary Oldman a Noomi Rapace • Autor: Profimedia.cz
Natáčení špionážního filmu Child 44 ze Stalinovy éry, ve kterém hrají Tom Hardy, Gary Oldman a Noomi Rapace • Autor: Profimedia.cz

Producent Ridley Scott bude v pražském metru tři dny natáčet scény do filmu Child 44. V nočních a ranních hodinách v pátek, sobotu a neděli bude omezena linka B. Scottův tým hodlá utratit v Česku za natáčení podle iHned.cz zhruba půl miliardy korun.



brestan • Autor: Respekt
brestan • Autor: Respekt

Robert Břešťan: Pokud máme a chceme mít filmové pobídky, které finančně objektivně znamenají přínos do rozpočtu jak města, tak státu, pak se s podobným krátkodobým omezením musíme smířit. Rozhodně bych to nestavěl tak, že mi zlí Američané omezují svobodu pohybu.

Marek Švehla: Já se s tím nějak smířit nedovedu. Zaprvé vůbec nevím, co to je přínos do rozpočtu. Netuším, co z toho budu mít já. Za druhé už z principu si nemyslím, že by se město, jeho veřejný prostor, mělo takhle prodávat.

Robert Břešťan: Praha, Berlín, Budapešť a x dalších evropských měst se předhánějí v tom, aby k sobě nalákaly zahraniční filmaře. A tohle je forma propagace veřejného prostoru. Je například ekonomicky prokázané, že natáčení filmu (využití exteriérů) poté zvyšuje příliv turistů. Ten taky asi nejde přepočítat na to, co z toho budu mít já, přesto je finanční přínos zjevný.

Erik Tabery • Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer
Erik Tabery • Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Erik Tabery: My v tomhle jdeme z extrému do extrému, buď filmaře vyhazujeme, anebo jim pak dovolíme všechno. S tím metrem je to fakt absurdní. Je to tepna města, navíc se to dalo vyřešit natáčením v noci.

Marek Švehla: Oni tvrdí, že komparz je tak velký, že nelze natáčet jen v noci. S tím ekonomickým přínosem plynoucím z propagace města by mě to zajímalo. V těch filmech obvykle nepadne o Praze ani slovo a titulky nikdo nečte.

Jiří Leschtina: Marku, a dovedete se smířit s tím, že město vyšlo vstříc zájmu Sebastiana Pawlowského a na dva roky zavřelo stanici metra Národní kvůli výstavbě jeho obchodního centra?

Erik Tabery: Já tedy ne.

Marek Švehla: Smířil jsem se s tím. Pět minut odtud je stanice Můstek, navíc tam vidím onen efekt – nové obchody.

Jindřich Šídlo: Národní třída mi taky přijde jako mnohem větší problém. Jen tak mimochodem – byla to jediná bezbariérová stanice trasy B od Palmovky po Smíchovské nádraží.

  • Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer
• Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Marek Švehla: Mně asi na nynějším zavření metra nejvíc vadí ta samozřejmost. Zavře se na část víkendu metro, budou z toho prachy. Nikdo z magistrátu se mi to ale neobtěžuje vysvětlit, natož aby se mi jako obyvateli města za způsobené nepohodlí omluvil.

Jiří Leschtina: Ale tady jde přece o princip, zda v zájmu soukromých podnikatelů omezovat dopravní služby, které si docela draze platíme přes ten skvělý vynález zvaný Opencard.é nepohodlí omluvil.

Jindřich Šídlo: A ví tedy někdo, kolik producenti zaplatili za to uzavření?

Marek Švehla: Včera vyšla zpráva, že se o částce jedná.

Marek Švehla: Víc než o princip jde o míru. Musím říct, že s principem jsem schopen se smířit. Ve městě je milion privátních zájmů, jimž město různě ustupuje.  A magistrát by měl mít cit, co je a co není moc. A zavření metra mi připadá moc.

06 R15 sidlo martin svozilek • Autor: Respekt
06 R15 sidlo martin svozilek • Autor: Respekt

Jindřich Šídlo: Taky myslím, že zrovna metro se má zavírat v případě povodní nebo nějaké úplně mimořádné situace. Ano, je to víkend, ale Praha je zase plná turistů. Upřímně řečeno, víc mě rozčílí, když jsou filmaři u nás v ulici a já nemám kde parkovat.

Jiří Leschtina: Jindřichu, a nejsi „cimprlich“? Celou čtvrť máte pomalovanou modrými čárami. To v zájmu umění (nebo zisku do fondu kinematografie) nemůžeš pro jednou zaparkovat za rohem?

Jindřich Šídlo: Tam právě už obvykle pak není místo. Je to mimochodem stejný princip v malém, protože my si za parkování platíme. 

Marek Švehla: Ještě k tomu Pawlowskému: tam jsem to chápal jako krok ke zlepšení města. On postaví obchoďák, město dostane vylepšenou stanici metra. U filmařů je efekt velmi nečitelný.

Jindřich Šídlo: No, já si teda nejsem úplně jistý, že další obchoďák vedle Máje je to, co město v téhle oblasti úplně potřebuje. Nicméně je to věc investora.

Jiří Leschtina • Autor: HN
Jiří Leschtina • Autor: HN

Jiří Leschtina: No ano, staví obchoďák vedle obchoďáku. V oblasti, kde dalších obchoďáků je jak naseto. Podle mě mu to město vůbec nemělo schválit do územního plánu.

Marek Švehla: Ale jasně. Z mého osobního pohledu je to nepotřebná věc, nebudu tam chodit. Jen chci říct, že tam rozumím té protihodnotě. U filmařů se protihodnota rozplývá v nejasných termínech jako přínos do rozpočtu.

Robert Břešťan: Za celý ten film má produkce v Česku utratit asi 500 milionů korun, pokud se nepletu. Služby, energie, catering, pronájmy, ubytování, lidi atd. Potud k finančnímu přínosu…

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 34/2013 pod titulkem Je dobře, že Praha kvůli filmařům zastaví na několik hodin provoz části metra?