Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Anketa

Anketa: Jak vidíte budoucnost televize jako média?

JIŘÍ BAUMRUK

předseda Rady ČT

Když vznikl film, vypadalo to, že je to konec divadla. Když vznikla televize, panovaly obavy, že je to konec filmu, když se dostaly filmy na kazety a DVD, věštil se konec kin… Ani jedna z hrozeb se nenaplnila, a ani tentokrát televizi nepřeválcuje internet nebo filmy na DVD. Klasické televizní žánry jako zpravodajství nebo třeba přenosy sportovních utkání jsou nenahraditelné. Televize by ale měly hledat cestu, jak být jedinečné, jak nekopírovat to, co divák může vidět jinde, či jak nevysílat stále dokola filmy, které už vysílaly tisíckrát.

MILAN ŠMÍD

mediální analytik, působí na FSV UK

Televize jako masmédium nezanikne, ale bude se měnit její charakter. Už dnes je jen jednou z více audiovizuálních mediálních služeb, jejichž konzumace se neomezuje na klasický televizor. O budoucí podobě televize (obsah, distribuce a způsob přijímání) rozhodnou nejen ti, kdo tuto službu připravují, ale také ti, kteří ji využívají. Na nich a na jejich poptávce bude záležet, jaký obsah si kontinuálně vysílající médium televize zachová, co se přestěhuje na záznamové nosiče či jak a na čem budou lidé televizní programy sledovat.

MILOŠ ČERMÁK

analytik, odborník na média

Televize si nevede špatně. Nikdy v minulosti u ní netrávilo tolik lidí tak moc času. Nezabily ji ani videokazety, ani DVD a nezabije ji ani internet. Dokonce ani digitální vysílání, které teoreticky umožňuje, aby lidé „přeskakovali“ přestávky na reklamy. Proč? Protože se ukázalo, že jsou příliš líní. Televize je médium konzumované pasivně, ne aktivně. „Kope“ jinou soutěž než web nebo noviny, byť není zcela imunní vůči generační proměně. Význam televize bude v budoucnu vlivem nových technologií klesat, ale bude to trvat velmi dlouho a nebude to změna dramatická.

ONDŘEJ AUST

editor Médiář.cz

Televize zůstane supermédiem, nejvýznamnějším producentem obsahu s největšími rozpočty, z něhož bude čerpat jak internet, tak třeba i bulvární tisk (vzpomeňme, jak zeširoka zpravuje třeba o talentových show). Jen formy distribuce se rozšíří. Obsah vyráběný televizemi vstupuje do prostředí internetu (program už není jednosměrný proud pevně seřazených pořadů, každý si vybírá, co bude sledovat), naopak internetové archivy televizí, ale i webových videoslužeb přicházejí do klasického rozhraní, na obrazovku televizoru, nově s připojením k internetu.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 6/2011 pod titulkem Anketa: Jak vidíte budoucnost televize jako média?