0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Civilizace5. 12. 20105 minut

Achillova pata elektromobilů

Kvalitní baterie jsou klíčem k tomu, aby elektrická auta pronikla na silnice

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Fosilní paliva během uplynulého století proměnila průmysl, obchod, dopravu i každodenní život lidí. Dnes jsme na prahu elektrifikace automobilů, která se nejspíš nevyhne ani Česku. První klasický elektromobil se u nás začne prodávat už příští rok v březnu, půjde o model Citroën C-Zero.

Klíčem k úspěšnému přechodu na elektřinu jsou však baterie, zdroj energie pro elektromotor. První baterii vynalezl Alessandro Volta už v roce 1800, ve druhé polovině minulého století však vývoj pokročilých akumulátorů poněkud ustrnul, mimo jiné právě díky dostupnosti levných fosilních paliv.

Teprve počátkem 90. let se situace začala měnit. Postupně se objevily baterie nikl-kadmiové, nikl-metal-hydridové a nejnověji také lithium-iontové. Tyto pokročilé typy jsou lehčí, menší a přitom se do nich vejde víc energie. Hodí se proto pro přenosnou elektroniku, ostatně za jejich příchodu zčásti vděčíme boomu přenosných počítačů, mobilních telefonů a jiných „gadgetů“.

Elektromobily, které se již dříve pokusily několikrát na trhu prorazit, ale nepodařilo se jim to, díky nové generaci baterií chytily druhý dech. Jako jedna z prvních se příležitosti chopila společnost Tesla Motors. Vzala běžné lithiové články pro notebooky a postavila z nich sportovní elektromobil Tesla Roadster, který na jedno nabití ujede téměř 400 km. Po připojení do běžné elektrické zásuvky jej plně dobijete za osmnáct…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc