Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Rozhovor

Chci bydlet blízko magistrály

Podle jeho návrhů se nepostavila ani jedna budova, přesto patří ve svých jednatřiceti letech k našim nejpozoruhodnějším architektům. Adam Gebrian totiž už stavby nenavrhuje, ale dokáže se na architekturu teoreticky dívat z perspektiv, k nimž se většina jeho kolegů neodváží pohlédnout. Dobře je to vidět i na jeho posledním počinu, výstavě Městské zásahy Praha 2010, kterou připravil pro pražskou galerii DOX: vyzval respektované architekty, aby bez nároků na honorář vytvořili projekty pro špatně využívané prostory v metropoli.

45_mala_cudlin_R30_2010_n.jpg
45_mala_cudlin_R30_2010_n.jpg
45_velka_cudlin_varianta_R30_2010_s.jpg
45_velka_cudlin_varianta_R30_2010_s.jpg

Strávil jste nějaký čas v USA v rámci Fulbrightova stipendia. Změnila ta zkušenost váš přístup k architektuře?

Architekti mají spasitelský komplex, myslejí si, že všechno musejí vyřešit sami. Já jsem se v Americe naučil, že největší úspěch je, když vzbudím zájem někoho, kdo to dokáže vyřešit. Když se mi třeba podaří přesvědčit politika, že tohle je téma, kterým by se měl zabývat, tak to je polovina úspěchu. Pak ta věc vznikne. Ale když na to jdete opačně, zablokuje se to.

Povedlo se vám přesvědčit i pražské radní? Přišli se podívat na výstavu Městské zásahy Praha 2010, které jste kurátorem?

Překvapili mě, dokonce si dva z vystavených návrhů nechali rozpracovat a udělat ověřovací studie. Oba se týkají řešení problémů automobilové dopravy. A vedle Nové scény se má v polovině srpna s přispěním Prahy 1 objevit piknikový trávník, jehož návrh v DOXu visí. Nejde ale jen o Prahu: minulý týden jsem se sešel s náměstkem brněnského primátora Martinem Anderem, který si objednal obdobnou výstavu pro Brno a dokonce ji chtějí financovat.

Čím to je, že je pro pražské radní stále hlavním problémem autodoprava, a ne rozvoj veřejného prostoru typu parků, rekreačních zón a cyklostezek?

Do jisté míry to vyjadřuje rozdíl mezi městy v rozvinutých a rozvojových zemích. Ty první plánují a investují dopředu, promýšlejí budoucnost. Zato města v…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 49 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel, přihlaste se.
Čtěte již teď v našich aplikacích
App Store Google Play Amazon
2010_obalka_R30
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 49 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte