Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Glosa

Problémy s autorstvím

Jan H. Vitvar
Jan H. Vitvar • Autor: Ilustrace – Pavel Reisenauer

Nejdřív dobrá zpráva: Na Pražském hradě teď budou muset vážně uvažovat o tom, jestli nezmění název výstavy Pěšky 1. světovou válkou s podtitulem Objektivem neznámého vojáka. Autor fotografií se totiž našel, respektive odhalil ho jeho vnuk. Soubor reportážně laděných snímků z rakousko-uherského tažení v Haliči a na italské frontě pořídil fotograf 28. a 47. pěšího pluku Jindřich Bišický. Fotky pak léta ležely u něj doma v krabicích, než je Bišického vnuk ještě coby gymnazista půjčil jednomu spolužáku a ten už mu je nevrátil. Objevily se až právě teď na Hradě.

Jan H. Vitvar
Jan H. Vitvar • Autor: Ilustrace – Pavel Reisenauer
Bišického soubor vznikal na armádní zadání, ale působí jako naprosto civilní pohled na každodenní život vojáků, a to pořizovaný dlouhodobě, určitě po mnoho měsíců, nejspíš i několik let. Není zas tak velkou nadsázkou označovat ho teď za „Sitenského první světové války“. Srovnání s reportážemi o životě našich pilotů za druhé války se totiž přímo nabízí, ačkoli Bišický v nich neprojevoval zdaleka tak výrazné estetické cítění jako Ladislav Sitenský – ten by navíc před všemi těmi mordy na haličských pláních při své citlivé povaze nejspíš raději sklopil objektiv.

Druhá fotografická zpráva z minulého týdne je špatná: Spousta snímků reprodukovaných na obálkách časopisů Vanity Fair či Rolling Stone naopak svého autora možná ztratí, respektive ten už se nebude moci pyšnit vlastnictvím jejich práv. Annie Leibovitzová se totiž ukázala být nejen ojediněle dobrou fotografkou, ale i ojediněle špatnou hospodářkou. Jestli do září nesplatí dluh čtyřiadvacet milionů dolarů, zabaví jí v Americe majetek včetně autorských práv na její legendární portréty. Do nákupů nemovitostí totiž vrážela mnohem víc, než si – přes svůj horentní plat – dokázala vydělat.

Na jaře jsem viděl v Berlíně její retrospektivu, konala se v bývalé poště na Oranienburger Strasse. Budovu v budoucnu čeká rekonstrukce, ale zatím vypadá, jako by z ní nedávno odešli poštovní úředníci: návštěvníci chodí po ošlapaném linu, fotky visí na oprýskaných zdech se zářivkami, jeden sál tvoří tělocvična s basketbalovými koši. Říkal jsem si, že se ten prostor k zobrazovanému luxusu na portrétech všech těch herců, politiků a celebrit moc nehodí. Teď to ale vypadá, že to byla vzhledem k autorčině budoucnosti hodně příhodná instalace.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Jan H. Vitvar

redaktor, Kultura

Jan H. Vitvar
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1600
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte