Jak vyléčit svět
Stojíme na konci jedné éry a na počátku nové, energeticko-klimatické. Ta je podle Thomase Friedmana opravdu zcela novou epochou lidstva – tak novou, že v jeho knize ukončila běžné počítání let od narození Krista. Na stránkách knihy Horký, plochý a přelidněný se ocitáme v prvních letech energeticko-klimatického letopočtu.

V Americe se objevil nový druh jestřábů. Jsou zeleně zbarvení a do země se dostali z Iráku. Nedávno si jich všiml Thomas Friedman, zahraničněpolitický komentátor deníku The New York Times, a připsal o nich jednu kapitolu do své nové knihy s názvem Horký, plochý a přelidněný (Hot, Flat, and Crowded).


Titul vyšel před prezidentskými volbami vloni v září a během podzimu trůnil několik týdnů v čele amerických žebříčků bestsellerů. Název knihy je narážkou na předchozí Friedmanovu veleúspěšnou knihu Svět je plochý (The World is Flat), které se po celém světě prodaly čtyři miliony výtisků, byla přeložena do 35 jazyků včetně češtiny a stala se jakousi biblí příznivců globalizace – výkonných manažerů, investorů, obchodníků a dalších úspěšných lidí od Brazílie až po Vietnam.
Tentokrát přichází notorický optimista a specialista na politiku Blízkého východu T. Friedman s trochu nečekaným tématem. Jeho nová kniha je návodem, jak zachránit Ameriku, a náš pohodlný, západní životní styl vůbec, tváří v tvář energetické a ekologické krizi, jež podle něj hrozí zničit kapitalismus.
Trojnásobný držitel Pulitzerovy ceny Thomas Friedman je bezpochyby jedním z nejvlivnějších amerických komentátorů. Kromě svých pravidelných dvou sloupků týdně v The New York Times objíždí zemi a vystupuje na seminářích, univerzitách i v televizních diskusních pořadech. Je velkým…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









